grattis utan stor bokstav eller utropstecken

Även detta året har jag blivit äldre. Sedan några dagar tillbaka är jag ett kvartssekel gammal. Sedan några år tillbaka är det brukligt att gratta människor man känner via Facebook. Så här kan det se ut:

grattis

Man behöver inte ens gå in på någons sida för att gratta. Bara klicka till höger och få upp en dialogruta. Grammatiska regler är inte så viktigt. Om man vill vara lite fantasifull kan man skriva något generiskt om tårta eller ballonger. Det är här mitt problem kommer in. Jag tycker det är en astråkig kultur som växer fram. Jag vill inte ha några tråk-grattis! Men vad ska jag göra åt det? På samma sätt som att folk slentrianfrågar om mitt barn är pojke eller flicka gör Facebook-slentrian-grattarna bara det som de uppfattar är ”rätt” enligt allmänna seder och bruk. Att reagera negativt på det kan få någon att känna sig kränkt personligen utan att vilja se den bakomliggande strukturen som jag försökte ifrågasätta.

Ett sätt att lösa problemet är att dölja min födelsedag på Facebook. Men det är tråkigt! Då får jag knappt några påminnelser alls om bemärkelsedagen, och det är ju deppigt. Samtidigt finns risken att man ser Facebookgrattis som någon sorts tävling.

Förra året fick jag 43 grattis, i år bara 39, ALLA HATAR MIG😥

Så vad gjorde jag? Förra året bad jag alla att posta en bild på ett djur, en växt, en svamp, amöba eller liknande. Resultatet blev typ 30 generiska grattis och 30 asintressanta bilder och länkar. Jag log från öra till öra varje gång det plingade till på wallen.

I år bad jag om länkar på temat ”FRAMTIDEN ÄR NÄRA”. Det gick sådär i början. Jag funderade ett tag på om det är asdrygt att be någon som postar ett grattis att ge mig en länk istället, men jag bestämde mig för att det i så fall är deras problem. Det är min födelsedag. Jag kan be om vad jag vill, sen är det upp till någon annan att ignorera eller uppfylla önskan. Och det slutade i massor med fina videos och bilder. 50-talsfuturism (underbart!) Hamlet på klingon, manliga preventivmedel, grafiska romaner och tidsresenärer vid Cern är några av de grejer som lyste upp min dag! Jag avslutar med en underbar video som min syster skickade mig:

One thought on “grattis utan stor bokstav eller utropstecken

  1. Nu e jag lite efter, men Grattis i Efterskott.
    Du får en föreläsning om cybernetik av mig http://www.youtube.com/watch?v=APOAmxFEMkQ

Kommentera

