Veckor utan Sasha

För några månader sedan räknade vi med att jag skulle veckopendla under sommaren. Som oetablerad journalist kan jag inte välja och vraka, utan flytta ditt jobben finns. Så fick jag ett jobb två och en halv timma bort, och blev av med det igen (vilket har lärt mig att aldrig någonsin ta någonting muntligt med en chef). Så ställde jag in mig på att ströjobba i hemvården, vara föräldraledig, ta det lugnt och hjälpa till med renoveringar på svärmors gård. Det kändes faktiskt ganska skönt att inte ha kvalificerat jobb!

För att inte låta dumma chefer förstöra mitt humör satte jag äntligen igång med mitt bokprojekt! Jag har ett kapitel i presentabelt skick, ett till halvvägs igång och ett halvdussin intervjupersoner att ta itu med. Jag tror verkligen på min idé, nästan alla jag berättar om den för blir spontant intresserade, det känns helt enkelt som att jag har något bra på gång. Och så i mitten av maj får jag ett sms från en arbetsgivare. Sju veckors tidningsredigerande i Karlskrona? Intresserad?

Nej, kände jag spontant. När jag väl ställt in mig på att hänga med Sasha och skriva bok hela sommaren hade jag ingen lust att ställa om. Veckopendling var visserligen grundplanen, men jag gillar inte att behöva ställa om hela tiden. Men i mitt läge är det en dum idé att säga nej till jobb, så är det bara.

Nu ser jag typ fram emot det. Jag har kommit på att jag redan har flera vänner i Karlskrona. Redigering är kul och jag hatar Skåne på sommaren. Resten av året går det an att leva utan tillgång till träd och vattendrag, men på sommaren är det outhärdligt. Inga bad! Bara monokulturer så långt ögat kan nå! Kill me now liksom. Då är Blekinge att föredra.

Det uppenbart jobbiga är mammasamvetet. Det är klart jag vill vara med Sasha, men rent krasst har bebben inga problem med att hänga med sin pappa och farmor hela sommaren. Men en riktig mor ska faktiskt både heltidsjobba, göra karriär, jobba ideellt, vara med barnen konstant och baka tjusiga cupcakes.

Sasha 1 år -1 veckaCupcakes förresten? Nej, det blev helt vanlig vinbärstårta med facklor och ljus hos mormor och morfar i Göteborg. Födelsedagen är först den 13 juni, så på tårtan står det ”SASHA 1 år minus 1 vecka”. På självaste dagen blir det också tårta hemma hos farmor i Skåne. Jag kommer inte vara där. Jag jobbar. I Karlskrona.

One thought on “Veckor utan Sasha

  1. miri skriver:

    hey!

    ich hab deine mailadresse verschmissen und bei facebook bin ich nicht mehr, hab in letzter zeit viel an dich gedacht. hoffe, es geht dir gut, hab hier ein paar fotos gefunden, hat mich voll gefreut! vielleicht magst du dich a mal bei mir melden? würde mich voll freuen!!
    viele liebe grüße miri

Kommentera

