Boys will be boys liksom

Vad är grejen med att kasta ner saker från balkonger? På fyllan? Och sikta på människorna som går förbi?

Jag träffade mycket fint folk på Valborg igår. Under mina fyra år här har jag lyckats undvika siste april i Lund. Jag tycker det är obehagligt med stora massor av överförfriskade människor, men den här gången tog jag tjuren vid hornen och gick till Stadsparken. Gött häng med gött gäng följde, och framåt kvällningen mötte jag upp några vänner på Parentesen, ett studentboende i Lund. Det var inte svårt att hitta mina vänner, för en av dem har en frisyr som får mig att tänka på dinosaurier. Ungefär såhär:

pelycosaur

Det håller på att bli kallt, så vi bestämmer oss för att gå in. Det är då, från ingenstans, som det faller ner en sopsäck full med burkar rakt emellan oss. Vi tittar upp och ser tre balkonger med fulla stekare. Jag svär något om fulla omogna idioter och tänker gå in. Sånt händer mig inte ofta, men tillräckligt ofta för att bli avtrubbad. En annan person bredvid mig är dock inte lika förlåtande. Han har normalblonda lockar, vanliga kläder. ”Vem var det?” frågar han. Killarna på tredje våningen säger att det kom uppifrån. Killarna på fjärde våningen flabbar och ger varandra nervösa blickar. Den blonda killen ger sig inte. Balkongkillarna skruvar på sig men fortsätter flabba. Nej, det var inte vi. Tagga ner nu, verkar de tänka. Det var bara ett skämt. Haha. Vi är fulla. Boys will be boys liksom. Inget hände.

Så börjar jag tänka ”tänk om”. Påsen träffade ingen av oss i huvudet. Aluminiumburkar är lätta, men tänk om det smugit med en spritflaska eller två? En bilkrock i 50 km/h motsvarar ett fall från tredje våningen. Med maximal otur hade de fulla killarna på balkongen kunnat skada någon av oss riktigt illa, på kul. Men kom igen, det var inte så illa menat. Vi råkade liksom bara se en blåhårig tjej med undercut, en grönhårig kille med tuppkammar och två piercade tjejer med combatkläder. De såg oss inte och verkade vara på väg in till oss, så vi typ tänkte att det vore kul att kasta något på dem. Inget personligt. Ni behöver ju inte överreagera så. Boys will be boys liksom!

Jag är väldigt glad att den blonde killen stod upp för oss. Efteråt menade han att man inte kan låta sånt passera, för på Parentesen händer liknande saker ofta.

Dagens fundering 1: Vad är det egentligen med studentkultur och raglande askalas-snedtrippfylla?

Dagens fundering 2: I Storbritannien är det förresten på tal att klassa brott mot alternativa som hatbrott.

Kommentera

