Strejkbrytare

Det sägs att det är dåligt att så få ungdomar är med i fackförbund. Underförstått säger de också att detta är ungdomarnas fel, men enligt min erfarenhet är det inte sant. Jag har varit med i tre fackförbund. Ett har jag blivit utslängd ifrån (Journalistförbundet, facket som slänger ut sina medlemmar om de inte har något jobb) ett blev jag rekryterad till utan att faktiskt möta kraven (Akademikerförbundet SSR för ekonomer) och ett tredje, Kommunal, gick jag med i i förrgår. Hur länge kommer jag vara Kommunalanställd? Det är omöjligt för mig att veta. Kanske får jag kvalificerat jobb imorgon (inte så troligt), kanske jobbar jag parallellt i hemtjänsten och som frilansande journalist (väldigt troligt).

Frågan är vilken nytta jag kommer ha av att vara med i Kommunal. Företräder de verkligen mig, en lågavlönad kvinna med annan utbildning än mitt yrke? Om LO verkligen hade velat att olika kön ska ha lika lön hade vi haft det för decennier sedan. Jag har bilden av facket som en gubbröra som gärna strider för outbildade gruvarbetares löner men skiter helt och fullt i lågavlönade, högkvalificerade kvinnoyrken.

Kommunalstrejk

Anledningen till att jag ändå gick med var att det är strejk på gång. Kommunal vill för en gångs skull ta strid för de lågavlönade. Det är ett krav jag ställer mig bakom helt och fullt, men stridsmetoderna går ut över mig personligen.

Vårdarbetare har vad jag vet ingen strejkrätt, men däremot kan Kommunal blockera intaget av vikarier. Så länge strejken pågår får inte sådana som jag jobb. Det såg ut som att jag skulle kunna få ut lite pengar genom att gå med i Kommunal, men det visade sig snabbt att det inte handlade om några vettiga summor. Istället blev jag uppringd av min chef som erbjöd mig en månadsanställning.

Min första fasta anställning någonsin! Nu vet jag en hel månad i förväg precis hur mycket och när jag ska arbeta. Vi kan planera föräldraledigheten, vi kan i förväg veta hur mycket pengar vi får in.

Fatta. Det är år 2013 och landet är fyra gånger så rikt som den var när vi hade full sysselsättning. Jag fyller 25 i år. Jag är förälder med försörjningsansvar och är glad över en hel månads stabil inkomst. Jag är på väg, men är ännu inte införsäkrad i Sveriges trygghetssystem. Jag har en kvarts miljon i studieskulder och är fortfarande inte ens nära att få en kvalificerat jobb.

Det som krävs för att jag ska få månadsanställning är hot om strejk. På ett sätt kan man säga att jag är strejkbrytare, eftersom jag hjälper min arbetsgivare att täcka upp för de eventuella följderna av Kommunals stridsåtgärder. Å andra sidan handlar varsel om strejk just om att alla parter ska kunna förbereda sig och skademinimera i striden. Och vad ska jag personligen ha LO till om de accepterar ett omfattande användande av timanställda? När det väl gällde var det visst inget problem att erbjuda ett mer stabilt arbete.

Kommentera

