Mitt livs kanske viktigaste möte

Nej, jag tänker inte på den festen där jag träffade Mats, eller första gången jag pratade med Ola Salo. Mötet jag nyss var på har dock potential att bli minst lika definierande för mitt framtida liv. Om tre veckor vet jag.

Det jag pratar om är min intervju för att bli redaktör för Lunds studenttidning Lundagård. Det är en ideell redaktion, men de som leder tidningen blir arvoderade motsvarande studiemedlet. Inget man blir rik av, men rikedom har heller aldrig varit något mål i mitt liv.

Under kvällen har jag blivit grillad med frågor om pressetik, journalistik, ideella organisationer och ledarskap. Inte allt har varit lätt att svara på, särskilt inte eftersom jag egentligen borde legat hemma och kurerat magont, men jag tror jag gjorde ett bra intryck.

Det märktes rätt tydligt vilka grejer jag hade tänkt mycket på och vad som inte har snurrat i mina tankar. Det kanske är bra, för vem kan brinna för exakt allt? Om man ser det positivt visar det att jag inte är någon robot.

Jag har nu alltså tre veckor av väntan, tid då jag inte kan påverka ett dugg. Frustrerande. Jag vill så gärna ha det här jobbet! Inte bara för att det verkar givande, spännande, aspeppande och… alldeles underbart. Redaktörsposten skulle ge mig två hela år då jag visste vad jag gjorde och var jag var. Det är en lyx jag inte haft på fem år. Under hela mitt vuxna liv har jag inte vetat var jag bor och vad jag gör om tre månader. Ibland har det varit befriande, men nu är det bara jobbigt. Vi fick veta redan under journalistutbildningen att man måste räkna med att få flytta runt i några år, men med barn är det inget bra alternativ. Varken bostadsmarknaden eller  dagissystemet är byggt kring en kringflackande livsstil av springvick och visstidsanställningar i Sunne eller Lycksele. Det tilltalar mig inte heller särskilt. Lokaljournalistik är visserligen mycket läst, men det är inte det jag gör bäst.

Tre veckor. Jag ska försöka att inte tänka på det. Så kan jag ta lyckan eller sorgen när den kommer.

Kommentera

