Kroppstrött

Har tagit ut några dagar föräldraledighet i veckan. Mats ska göra omtenta och jag behöver ta ut fler dagar. Annars kommer han ha tagit ut fler dagar än jag, och då får vi inte ut maximal jämställdhetsbonus.

På de två månader som gått sedan jag var föräldraledig senast verkar jag ha glömt hur jobbigt det är. Att föräldraledighet faktiskt inte har något över huvud taget att göra med ledighet. På mycket kort tid har Sasha i obevakade ögonblick lyckats slicka på köttpålägg, toaborsten och ett (barnsäkrat) grenuttag. Hmm. Andra saker jag gjort idag: tvättat och vikt fem stora maskiner tvätt, bakat fem bröd (som dock inte kan föda 5000 pers), gjort bebismat, försökt men misslyckats att gå på öppna förskolan och köpt ett batteri nere i stan. Helst hade jag gått på spex också, men tyvärr är biljetterna slut.

Jobbigt? Nej, det gick av bara farten. Jag har ett aktivt jobb så för första gången sedan dagistiden är jag på benen stora delar av dygnet. I början  gjorde det mig trött, inte i huvudet utan i kroppen. Oerhört skönt! Jag  somnar ofelbart inom en minut efter att jag lagt huvudet på kudden. Räknar det som sovmorgon om jag går upp vid nio. Det är ett liv väldigt annorlunda från vanliga humaniorastudier. Jag gillar’t.

Kommentera

