Ta natten tillbaka!

Jag springer ensam genom parken. Det är lite obehagligt, men jag tränger undan rädslan. Jag tänker på statistiken, att jag just nu faktiskt är på en säker plats. Jag har all rätt i världen att vara här! Men det är mörkt och jag vet att jag är rättslös om något händer.

Jag dricker mig aldrig full. Det är ingen större förlust, alkohol gör mig bara sömnig och inte direkt partysugen. Men det bygger också på vetskapen om att jag är rättslös om det händer något. En full tjej är lovligt byte.

Varför är inte de fulla killarna rädda? Varför är det inte skamligt för dem att förlora framtänderna i krogslagsmål? Varför behöver inte de ta sällskap hem för att undvika att bli rånade? Varför uppmanas inte de tänka på att se upp så de inte råkar våldta? Dessa är de reella riskerna, inte att springa i parken i mörkret. Det är en självklar rättighet att få använda det offentliga rummet, även vid 19-tiden på vårvardagskvällar. Därför sväljer jag rädslan och kör min intervallträning.

Och apropå internationella kvinnodagen har jag gjort tre mycket korta sketcher. De kommer även sändas ikväll klockan 18 i Radio AF.

Kommentera

