Detta jobbsökningsformulär är väldigt, väldigt lustigt.

Jobbsökarsäsongen är i full gång, och det är lika jobbigt varje gång. Eller, kanske inte lika jobbigt. Den här gången har jag körkort, och det gör förhoppningsvis stor skillnad.

Allt försvåras en hel del av att jobbsökarsajterna fungerar… låt oss säga suboptimalt. Om en timme är det deadline för ett dussin SR-jobb, men för någon timme sedan var sajten för överbelastad. Samma sak med en annan tidning som jag sökte. Nu fungerar det tack och lov igen, så jag har en hel timme på mig! Och en del av den timmen slösar jag här… jag behöver lite omväxling helt enkelt.

Ett företag jag gärna skulle arbeta för heter Gota Media. De har ganska många tidningar i hela Götaland, och jag söker redigerarjobb. Gota media kräver generellt att de som söker har journalistutbildning, men inte nog med det:

"Du måste ha goda kunskaper i det svenska språket och om samhället"

”Du måste ha goda kunskaper i det svenska språket och om samhället”

”Du måste ha goda kunskaper i det svenska språket och om samhället”. Va? För ett journalistjobb? No shit Sherlock. Men det blir värre. Jag söker alltså jobb som redigerare, ett jobb där man sitter 40 timmar om dagen framför datorn.

"För att kopiera en text markerar du först texten, högerklickar på musen och väljer "Kopiera" (Ctrl C)."

”För att kopiera en text markerar du först texten, högerklickar på musen och väljer ”Kopiera” (Ctrl C).”

Det är kanske dumt att skratta åt en potentiell arbetsgivare på internet, men det är i all välmening. Jag lovar er, Gota Media, ni kan utan problem ta bort i alla fall texten vid det personliga brevet. Om man är kvalificerad att söka jobb hos er kan man det här. Om lektion ett i datorkunskap är ”sätt på datorn” och lektion två är ”klicka för  att markera, dubbelklicka för att öppna” är det här lektion tre.

3 thoughts on “Detta jobbsökningsformulär är väldigt, väldigt lustigt.

  1. Ullrika skriver:

    Jag dör en smula! Frågan är om det där är ett ställa du vill jobba på?😀

Kommentera

