No more övningskörning

Det var perfekt väder i morse! Antagligen är jag den enda i hela Lund som tycker det. Blötsnö och dåligt plogade vägar är för det mesta en pina, men för den som ska köra upp är det perfekt. Tillräckligt dåligt för att man ska kunna ta precis så låg fart man vill, ta extra marginaler och slippa köra om. Tillräckligt bra för att det faktiskt inte ska vara svårt att köra.

Ingen mer övningskörning!

Jag klarade uppkörningen på andra försöket. Första gången hade jag inte någon ärlig chans, men även om Trafikverket inte vore inkompetenta är det möjligt att jag inte klarat det. Det är extremt stressande att köra upp. Det blir en extra stressnivå att veta att det är myndigheten som gör fel men jag som har allt ansvar för att det ska bli rätt. hur man än vänder på det så är det jag som är ansvarig för min körning och den var dålig. Så dock inte denna gången! Jag hade inte riktigt dubbel puls mot normalt, och riktig sömn var bara att glömma i natt. Men som sagt, jag hade vädergudarna med mig och kunde visa upp en fin ecodriving.

Det har tagit mig ett och ett halvt år, med paus för jobb och sjukskrivning, att skaffa körkort. Hur mycket det kostat vågar jag inte ens tänka på. Men det sägs vara en bra investering, och för att ha någon chans som journalist måste man tydligen ha det.

Så vad ska jag göra med körkortet nu? Tja, söka jobb. Ha som ID-kort. Känna mig som en riktig miljövän varje dag jag inte kör och åka till Thailand för alla klimatutsläpp jag ”sparat”.

Kommentera

