Trafikverket, inte min favoritmyndighet

62 av 65 rätt. Teoriprovet för körkortet gick som en dans och på tisdag ska jag köra upp. Eller, jag ska köra upp om Trafikverket sköter sig. Tanken är ju att svenska myndigheter ska vara till för och tjäna medborgarna, men det är inte alltid så det fungerar.

Precis i dagarna kommer det nya regler för utfärdande av körkort, och nu måste man ha blivit fotad av Trafikverket innan man har rätt att köra upp. I Lund har de ett obemannat kontor vilket innebär att enda möjligheten att skaffa fotot är i samband med provet, när det finns personal. Men om fotoautomaten är ur funktion? Inte deras problem. Fotot måste man fixa ändå, men trots att det är Trafikverkets fel att det inte går att fotas är det inte Trafikverkets skyldighet att lösa problemet. En smidig lösning hade t.ex varit att ge dispens till direkt efter uppkörningen. Eftersom reglerna börjar gälla precis nu skulle man kunna förvänta sig en del barnsjukdomar i systemet och försöka vara lite smidig i övergången.

Det finns förstås lösningar. Jag har två val: antingen så tar jag mig in till det bemannade kontoret i Malmö under kontorstid och blir fotad. Eller så tar jag mig ut till kontoret i Lund en extra gång. Hurra! Jag kan alltså välja mellan att betala för bussen till grannstaden eller att ta en extra cykeltur i vinterväglag, motvind och minusgrader till andra sidan stan. Det är görbart, men inte direkt något jag ser fram emot. Jag tänkte mig välja det senare alternativet och få lite extra motion. ”Det gör gott i Lundbäcksbackarna”, som min Vasaloppsåkande mor brukar säga.

Jag tänkte alltså åka till Lundakontoret på morgonen på tisdag, för då finns det folk där som kan hjälpa till. Eller, kanske i allafall. Den första personen jag pratade med menade att det absolut inte gick att fotas någon annan gång än innan sitt eget teoriprov. Den andra personen sade också att det var helt omöjligt. Den tredje, hon som godkände mig igår, sade att det skulle gå bra på tisdag morgon, eftersom kontoret är stängt idag och på måndag. Det var hon tydligen mycket tydlig med när vi pratade om det igår.

Fotoautomaten fungerar visserligen inte än, men hon intygade att den helt säkert fungerar på tisdag, eftersom den måste det.

Det hela känns väldigt osäkert och oprofessionellt. Det jag vänder mig mot allra mest är arrogansen och oflexibiliteten. Vad tror de egentligen att medborgarna gör under kontorstid på vardagar? Det förväntas att alla ska arbeta i dagens samhälle, men ändå måste man vara arbetslös för att kunna lösa ett problem som myndigheten själv är skyldig till.

One thought on “Trafikverket, inte min favoritmyndighet

  1. […] försöket. Första gången hade jag inte någon ärlig chans, men även om Trafikverket inte vore inkompetenta är det möjligt att jag inte klarat det. Det är extremt stressande att köra upp. Det blir en […]

Kommentera

