Föräldrar är inte alls tråkiga!

Den utomordentliga tidningen Ottar (uppkallad efter min stora idol Elise Ottesen-Jensen, grundaren av RFSU) har i dagarna publicerat en artikel som fått stor spridning. Frilansaren Tomas Hemstad funderar över barnlösa och föräldrar, hur familje-enheter sluts och hur alla hans vänner nu för tiden är barnlösa. Acceptansen för att barnfrihet kan vara ett val har blivit större, men han menar att barnlöshet fortfarande har en stereotyp aura av själviskhet och omogenhet över sig.

Jo, Hemstad har rätt i att det finns en sådan stereotyp. Men jag vill hävda att den motsatta stereotypen är lika utbredd: att föräldrar är tråkiga.

Jag har också hört historierna om föräldrarna som inte dammsuger när bebisen är hemma i en missriktad omsorg om att hen inte får störas. Föräldrar som inte låter någon annan passa ens ungar av nån överbeskyddande orsak.  Och det är klart, om man har en sån inställning till sitt barn är det klart att man blir tråkig. Men jag har då verkligen inte blivit tråkig. Det går utmärkt att spela brädspel till klockan 4 med eller utan barn. Umgås med vänner på promenad eller över en fika är inte heller nåt problem. Har man dessutom turen att ha t.ex farmor och farfar i den lokala barn-intresseföreningen går det faktiskt att dansa till klockan åtta på morgonen också, om än inte på en onsdag. Men om att dansa till klockan åtta på morgonen är ett kriterium för att vara otråkig är det inte barnen som är problemet, utan förvärvsarbete.

Jag kan se fler exempel på begränsande kulturella stereotyper i artikeln. Vad är egentligen en barnlös livsstil enligt artikeln? Hemstad lyfter Berlin som ett ställe som (ännu) inte är kidnappat av barnfamiljer. Där förde jag själv en ryggradslös tillvaro under ett år för några år sedan, men jag tyckte inte deras festkultur var kul. Jag får ont i huvudet av tobaksrök. Ogillar jazztobak. Har tinnitus. Mår kass av att vända dygnet. Har inte förstått tjusningen med att fyllespy i en papperskorg. Så jag får nog erkänna mig skyldig. Jag har aldrig någonsin varit stereotypt rolig.

Kommentera

