Personliga rekord

Nu har jag äntligen en anledning att skriva om min hälsa på bloggen igen! Jag har velat undvika det eftersom jag vet att ett sunt intresse för träning snabbt kan urarta i alla möjliga kroppsnojor och ätstörningar. Men nu har jag ett mål, mitt nyårslöfte om att springa Sankt Hans Extreme i maj. Träna för att bygga upp mig inför ett högt ställt mål.

Jag håller inte koll på exakta data kring mitt springande, inte än. Jag tänker att det är bättre att göra så mycket jag orkar, och mäta i efterhand. Första gången jag sprang, förra veckan, var jag superstolt över att ha sprungit två kilometer utan avbrott. Sen blev jag sömnig och gick hela vägen hem. Dagen därpå, nyårsdagen, gjorde jag 2,4 med lite backe. Det hade jag inte väntat mig! Jag trodde att springturen från dagen innan skulle sätta sig på orken, men nej. Några dagar senare sprang jag i lätt kuperad terräng, sammanlagt fyra kilometer spring på en sexkilometerstur. Och idag, två dagar senare, sprang jag i 20 minuter oavbrutet. Jag slår konstant personliga rekord på det ena eller det andra sättet, och det är givetvis superpeppande. Jag känner mig inte skadad, får inte träningsvärk och är jämnt tränad. Innan jag var gravid tröt orken i vaderna direkt, eller i låren, fick jag ont i ryggen eller gick in i en vägg konditionsmässigt. Nu blir jag bara sömnig i ögonen efter några kilometer. Märkligt symptom! Ingen aning vad det är för något, men det kommer säkert ge med sig med tiden.

One thought on “Personliga rekord

  1. […] För ett knappt halvår sedan hade all personlig träning hos sjukgymnasten gett en del effekt. Jag orkade bära Sasha mer än korta stunder. Vi gick långa barnvagnspromenader och lyssnade på P3 Dokumentär. Ryggen var fortfarande paj, men jag testade att börja springa och det gick faktiskt bra. Bättre än innan graviditeten till och med! Ett halvårs gångträning är uppenbart det metodiska sättet att lära sig springa. Det var nu jag gjorde mitt nyårslöfte: att springa Sankt Hans Extreme, hela loppet. Inte fem kilometer som förra gången, utan dubbelt så långt och dubbelt så mycket stigning, 560 meter. Dessa mål formulerade jag: […]

Kommentera

