Nyårslöfte

För sju månader sedan kunde jag knappt gå. Jag vägde 105 kilo, hade konstant ont och var ett emotionellt vrak. Igår sprang jag två kilometer i ett sträck, idag 2,4. Jag kan göra 15 armhävningar utan problem och stå i plankan i 50 sekunder minst en gång om dagen. Jag har fem kilo kvar till min ursprungsvikt. Skillnaden i rygg, knä och psyke är enorm.

Nyårslöften är kul om man hittar något vettigt att lova. Som barn hade jag ett godisfritt år en gång, men sedan dess har jag inte lovat något. Det är svårt att hitta någonting som ligger på lagom nivå, något utmanande som ändå är nåbart och som jag själv kan påverka. Jag skulle kunna lova mig själv att jag ska kunna försörja mig som journalist inom ett år, men det är för mycket i det som bara bygger på ren tur. Jag kan lova mig själv att skaffa mig körkort, men det mesta pekar på att jag har ett redan i januari i år. Så varför inte göra som alla andra och sätta upp ett träningsmål? Träning är bra för löften, eftersom det finns en enkel koppling mellan in- och output. Jobbar du på, kommer du oundvikligen få resultat!

Nu lovar jag att jag ska springa S:t Hans Extreme i maj. Det är ett enmilalopp i terräng med en sammanlagd stigning av 560 meter. Typ lika illa är att det också har en sammanlagd nedförsspringning på 560 meter. För två år sedan sprang jag lightvarianten, 5 kilometer, och slutade på 32.50. Jag var inte sist! Dock var jag nära att spy efter målgången. Det här är dubbelt så långt och exponentiellt mycket jobbigare.

Jag har olika nivåer av mål, av vilken jag minst måste uppnå det första.1. Jag ska genomföra loppet och inte komma sist (Förra årens sista tider ligger runt 77 minuter)
2. Jag ska hamna under min egen dubbla tid från förrförra året (dvs under 64.40)
3. Jag ska gå i mål på under en timme
4. Jag ska slå Mats, om han ställer upp. Förrförra året sprang han 5 kilometer på 28.04, den dubbla tiden av det blir 56.08

Löftet slutar gälla om jag är infektionssjuk eller skadad i ryggen eller knäna på dagen för loppet, eller motsvarande jobbig händelse. Men det räknar jag inte med!

Kommentera

