Jag är smartare än en tankesmed!

I torsdags var jag, liksom mycket stora delar av Radio AF, på quiz. Inte vilket quiz som helst dock, utan ett Musikhjälpen-nyhetsquiz med det tjusiga namnet ”Är du smartare än en tankesmed?”. Som kanske framgår av namnet var Tankesmedjan i P3 där. Emma Knyckare var quizmaster och resten av gänget kämpade för att behålla sin heder. Om man jobbar med nyhetssatir ska man väl kunna bräcka ett gäng vanliga studenter, även de som hänger ohälsosamt mycket på en annan radiostation?

Jag är till naturen en ohjälplig besserwisser (messerschmidt heter det!) och går in hårt för varje frågesport. Och om jag (mot förmodan) inte kan svaret på frågan brukar jag alltid komma med meningslös trivia om någonting som tangerar svaret. Dessutom hamnade jag i lag med personer som jag visste var väldigt duktiga, så vi hade definitivt en chans.

Så hur gick det? Efter frågor om partiordförandenas ålder, Putins glidflygningar och Paralympics-brottning hamnade tre lag på 36 poäng, Tankesmedjan, ett random gäng och så vi! Knyckare hade inte tänkt ut någon utslagsfråga i förväg, så hon hittade på en som Ola Söderholm kunde, och fixade därmed segern. Attans! Vi och det andra laget kom exakt lika långt ifrån det rätta svaret (Obama och Romney är 116 år gamla tillsammans, inte 112 eller 120 som vi respektive de trodde)

Därför kan jag tyvärr inte säga att jag är smartare än en tankesmed. Eller jo, jag kan säga att jag är smartare än en tankesmed, Emma Knyckare. Inte mindre än två gånger ryckte besserwissern (eller som någon i Tankesmedjan sa, rättshaveristen) i mig ut och protesterade, och fick rätt. Dels påstod hon att Erik Almqvist och Kent Ekeroth är huvudpersoner i  järnrörsfilmen. FEL! Almqvist och en tjomme som heter Christian Westling är huvudpersoner, Ekeroth står bakom kameran. Sedan räknade hon upp alla nobelpristagare i litteratur från 2000-talet, men missade Mario Vargas Llosa.

Tankesmedjan-tshirt med autografer! Lycka!

Även fast vi bara kom på delad andraplats gick i alla fall jag och en lagkamrat fram och tiggde till oss t-shirts. Det behövde jag verkligen för att glömma min sorg. Precis innan hade jag nämligen  fått besked om att jag inte kommer få något kvalificerat och tryggt jobb i januari. Även den här gången kom jag tvåa med små marginaler. När jag går av föräldraledigheten väntar återigen det lågavlönade ovärdiga slitet. I det mörkret är i alla fall en pratstund med min favorit-p3-redaktion mycket värt.

Kommentera

