Det bruna skinkägget

Jag älskar Den bruna maten! Med familjen Bruun får man åka på kulinariska tidsresa tillbaks till det glada 70-talet, tiden då moderniteten tog sina första försiktiga (fel-)steg in i köket. Jag skrattar högt när jag läser, jag förfäras, jag blir illamående i sympati med dessa tappra själar som späker sig på detta vis. Jo, det är bevisat att familjen Bruun har en patologiska fascination för aladåber, inälvsmat och konservburksspad. Jag gillar’t, även om jag som vegetarian och miljövän inte kan ställa mig bakom det enorma slöseriet på bloggen (den femte gången man lagar äckelaladåb med inlagt snor måste man väl inte göra en dubbel sats?).

Den bruna maten har nyligen kommit ut som bok och nu har familjen Bruun ställt till med tävling! Receptkortet för 70-talsklassikern ”Skinkägg i gelé” kom utan informationstext, eller matpitch som det heter på bloggen. Den som kommer med den bästa säljtexten vinner ett signerat ex av boken.

Låt gå! Vad sägs om:

Behöver du gå ner julkilona? Denna kalorisnåla delikatess är både lättlagad och förvånansvärt god.

Inte så pjåkigt! Eller varför inte:

Mycket att stå i på bjudningskvällen? Denna lite annorlunda rätt går att göra dagen innan. Oavsett om det är svärföräldrarna eller chefen som ska bjudas till bords kommer skinkäggen utan tvekan göra intryck!

Nu får jag feeling!

En piffig aladåb passar på vilket picknickbord som helst. Denna variant görs i praktiska potionsformer och är en riktig fröjd för ögat!

En säljtext till den aktive:

Skinkägg är riktiga proteinbomber för dig som tränar mycket. Gör en dubbel sats så är middagen fixad för hela veckan!

Eller kanske:

Allt blir festligt med gelatin! Här är en rätt som inte bara är asbökig att göra, dessutom ser den läskig ut och smakar skit.

Ja, den blev mindre seriös. Och här är en till!

Vill du att dina one night stand inte ska bli känslomässigt intresserad av dig? Bjud på detta monstrum till frukost, och du kan vara säker på att hen aldrig kommer tillbaks igen.

Kommentera

