Ärligt, Skånetrafiken

Skånetrafiken, jag har ett tips. Vore det inte bra att ha ett biljettsystem med handskrivna kvitton? Helst skulle jag vilja att man endast kunde betala med gamla hederliga riksdaler.

Det där var ironi, så ni vet. Anledningen till dagens utbrott är min vanmaktskänsla inför denna allmännytta. Vanmakt. Jag har ingen möjlighet att välja bort Skånetrafiken, och jag upplever att de ställer sig fullkomligt likgiltiga inför kritik. Det är jobbigt att stå i beroendeställning till en institution som borde vara min vän, men som aldrig lyssnar på vad vi hundratusentals resenärer har för feedback.

Jag sitter vid Lunds central och väntar på tåget. Jag hade hunnit med tåget en timme tidigare om det inte vore för att Skånetrafiken inte lät mig köpa biljett. Hela fyra försök att köpa biljett gick om intet.

Biljetten hela vägen vägen kostar 248 kronor och kan köpas med rabattkort. Innan jag åkte hemifrån såg jag att jag inte hade nog med pengar på kortet. Ajdå. I Göteborg kan man överträssera kortet och betala när man laddar det igen. Så inte här.

Då tänkte jag ladda kortet via internet, men se det går inte heller. När jag köper kontantkort via internet tar det ungefär tio sekunder att få laddningen. På Skånetrafiken tar det ”upp till ett dygn”.

Jag kan inte heller ladda och köpa på stadsbussen eller tåget. På regionbussen går det. På varenda göteborgsk spårvagn finns en kortautomat. Men här? Nej nej. Med en ombordautomat på tåget skulle Skånetrafiken inte bara fungera bättre, utan misshandel av konduktörer skulle inte vara ett existerande problem.

Så är jag nere på stationen och ska köpa min biljett i era automater. Jag vet att det bara är i undantagsfall som alla era automater fungerar samtidigt, och jag har fem minuter till avgång. Som jag befarat är det bara en av två automater som fungerar, och till det är det kö. Jag baxar in barnvagnen i hissen och åker till den lite gömda automaten längst bort på spåret. Två minuter. Om det inte krånglar så klarar jag det!

Men nej. Automaten vill inte ta mitt visakort, ett kort som funkade senast i morse. Jag står två meter från tåget och får inte stiga på. Inte för att jag har gjort något fel. Jag har gjort allt som står i min makt att få betala för att åka ert tåg. Men det får jag inte.

Kan ni förstå min frustration, Skånetrafiken?

One thought on “Ärligt, Skånetrafiken

  1. leonard skriver:

    Känner ditt hat.
    Tycker det är berättigat.
    Kollektiv trafik ska göra resor enkelt för folk inte leda till ångest och panik.

Kommentera

