Födelsedagsexperimentet på Facebook

(Jag har ingen aning om copyrights på bilderna i det här inlägget. Om du vet att något borde tas bort, säg till!)

Dagen innan min födelsedag i torsdags gjorde jag det här inlägget på Facebook:

Varför? Det är självklart kul att få gratulationer från många många människor, men det har blivit så enormt opersonligt. Man får en notering om att nån fyller år och behöver inte ens gå in på den personens sida för att posta ett grattis. Det är slentrian, det är tråkigt, och i många fall den enda kontakten man har med någon. Ett grattis en gång om året. Yay. Detta pratade vi om i Mot bättre vetande i torsdags. Här finns hela programmet och här bara pratan om Facebook-grattis (och så finns vi gratis på Itunes också! Och om man vill höra hur Eric Saades ”Popular” låter på svenska kan man göra det här).

Detta är bara ett litet urval av alla bilder jag fick:

Jag tror jag satte tonen rätt bra med min havsmarulk. Ett gäng osedvanligt fula däggdjur och fiskar, en stjärnmullvad, ett mytologiskt djur, en en gigantisk svamp, ett embryo, en bladlus av något slag och några söta Icanhascheezburger-bilder. Och några människor förstås, för vi är alla djur. Det är vackert. Jag blev oerhört glad över dem allihopa! Dessutom har jag lärt mig massor med nya saker,t. ex om björndjuret som kan överleva i vakuum.

Ration mellan vanliga ”grattis” och tjusiga bilder blev ungefär 50/50. Jag har faktiskt fått hälsningar från över 10% av mina Facebook-vänner, och det är ju ändå väldigt mycket. Utan de sociala medierna hade jag kanske fått hälsningar av fyra-fem pers, så jag kanske klagar för mycket.

2 thoughts on “Födelsedagsexperimentet på Facebook

  1. leonard skriver:

    Grattis i efterskott har typ slutat använda facebook annars hade jag klurat ut något roligt……
    Nu orkar jag int tyvär

  2. […] vad gjorde jag? Förra året bad jag alla att posta en bild på ett djur, en växt, en svamp, amöba eller liknande. Resultatet […]

Kommentera

