Höstfödelsedag

När jag var liten frågade jag mamma när jag fyller år. Är det långt kvar? Det här med tid är inte en helt enkel sak för små barn att greppa, så hon svarade såhär:

När alla löven har fallit är det din födelsedag, Emma.

Jag längtade och längtade. Varje dag tittade jag ut genom fönstret ner på gården för att se hur långt det var kvar. Jag ryckte bort löv från buskarna så att det skulle gå snabbare. Jag kunde inte vänta!

I år är det väldigt få löv som har fallit. Jag bor 25 mil längre söderut än då, och två decenniers ytterligare klimatförändring har gjort sitt till.

För de flesta är hösten en mycket deprimerande tid, men jag har alltid intalat mig att oktober är min favoritmånad. Sen kommer november med alla juleljus och december med sin adventsljusstake, en miljon luciasjungningar, lucköppningar.

Vad som egentligen är riktigt deprimerande är februari. Kallt, jävligt och väldigt långt till våren.

Det enda som är tråkigt med att fylla år den 25 oktober är att man aldrig får jordgubbar på tårtan.

Kommentera

