Vem behöver feminismen?

Who needs feminism? Det är namnet på en kampanj som jag ramlade på i morse. Slumpvist valt exempel på budskap:

”Jag behöver feminism eftersom jag inte vill bli kallad slampa för att jag dansar med en kille och en teaser för att jag inte ligger med honom!”

kampanjbloggen finns massor med smarta och relevanta anledningar till varför vi alla, kvinnor, män och andra, behöver feminismen.

Sverige är ett av världens allra mest jämställda länder. Det är inget vi ska vara stolta över, utan något att bekymra sig för. För om vi är bäst, hur är det då på andra ställen? Om en majoritet av svenska ministrar inte är feminister och om en riksdagsgrupp i Sverige kan ha 85% män, hur är det i t.ex Pakistan?  Även i Sverige har ”kvinnoyrken” avsevärt lägre lön än ”mansyrken” och skillnaden i lön är tydlig även inom yrkesgrupper. Det är inget tecken på att Sverige är bäst, utan på att de flesta andra är as-sämst.

Detta är en av anledningarna till varför jag behöver feminism.

”Jag behöver feminism eftersom 350 000 kvinnor FORTFARANDE dör av graviditet, förlossning och illegal abort varje år.”

Sasha var förstås också tvungen att dela med sig.

”Jag behöver feminism eftersom när min pappa tar hand om mig är han en hjälte, men när mamma gör det är det inget speciellt. Hon bara ska det.”

Kommentera

