Kör försiktigt – baby on board

Hur ska man göra för att säga till en bilförare man anser kör farligt? Jag var på riskutbildning för körkortet idag. Alla var överens om att det är otroligt viktigt att hindra vänner från att köra rattfulla eller övertrötta. Att folk svarar så tvärsäkert är kanske inte så konstigt, utbildningen började med en filmatisering av Stig Dagermans ”Att döda ett barn”. Nästa film var en inspelning av en kille som hamnade i mikrosömn, körde in i räcket och slungades hela vägen bak i bagageutrymmet. En tredje visade en ung tjej vars hud, hår och fingrar var bortbrända efter en bilolycka. Sjukt obehagliga grejer. Vill du bli utsatt för det? Nej, såklart inte.

När någon kör så att jag känner obehag vill jag gärna säga till. Men det är inte artigt. Det kan låta som kritik. Särskilt problematiskt upplever jag det med stressade förare. Om man påpekar att de nog borde lugna ner sig så kan det mycket väl få motsatt effekt, att de  får ännu mer frustration och kör ännu sämre. Att jag inte vill bli utsatt för fara verkar inte vara argument nog, och man kan lugnt fortsätta köra om i skymda kurvor.

Nu för tiden har jag dock ett oslagbart argument. Innan jag sätter mig och Sasha i någon annans bil upplyser jag dem om att jag inte accepterar att man bryter mot en endaste regel med min bebis i baksätet. Inte en enda kilometer i timmen för fort, inte en blinkning fel. Hittills har det bitit på alla. Deras eget liv är inte så noga. Deras vuxna medpassagerares liv är inte så noga. Men med en bebis i bilen, då blir det allvar.

Kommentera

