Språkpolis och layoutare – en farlig kombination

Min mor är svensklärare, så jag har fått märka ord-ticset med bröstmjölken. Senast i morse var jag tvungen att rätta en vän som skrev ”våga vara en rebell!”. Det heter ”våga vara rebell”, utan anglicismen (=engelskinfluensen) ”en”. Att blogga är visserligen lite som att skita sig själv i ansiktet. Få skrivna texter kan få så många meningslösa stavfel.

Hur som helst: detta hittade jag på Nyheter 24:

”Därför kommer X [radbrytning] Factor sopa banan [radbrytning] med tidigare [radbrytning] talangjaktsförsök”. Jag får genast problem. Jag förstår inte vad som menas. Vem är X? Sopa banan, är det när man utför hushållssysslor med frukter? Och vad har Factor med någonting att göra?

 

Ännu mer problem får jag med denna:

”Orten äger – därför [radbrytning] vinner Malcolm X [radbrytning] Factor”. Frågorna hopar sig än mer. Malcolm X, är han med i detta ”Factor”? Jag trodde han var död? Det verkar handla om en talangjakt, men vad gör man där? Städar med bananer anonymt, kämpar mot rasism?

Jo, jag är faktiskt ganska seriös. Det tar några sekunder för mig att fatta vad som menas. Publiceringsprogrammet förstår inte att det ABSOLUT INTE får ske en radbrytning mitt i ”X Factor”. Och ”sopa banan” är inget bra rubrikord, eftersom det är så lätt att föreställa sig frukten/bäret/örten banan och inte banan där man går/springer/åker. Båda är lätta fällor att hamna i som redigerare, men ack så fult.

6 thoughts on “Språkpolis och layoutare – en farlig kombination

  1. Magnus Johansson skriver:

    ”Min mor är svensklärare, […]”

    Det borde väl heta ”svenskalärare”, eller hur? En svensklärare är väl en svensk lärare men inte nödvändigtvis en lärare i svenska. Jämför med t.ex. ”svenskhare” som jägare ofta kallar vår svenska skogshare, till skillnad från ”tyskhare” som är den i Sverige inplanterade tyska fältharen.

  2. Magnus Johansson skriver:

    TT är verkligen inget rättesnöre. Talspråk och skriftspråk bör dessutom stämma överens. All språklogik talar för att det bör heta ”svenskalärare”. Tänk om man skulle säga ”kemlärare” istället för ”kemilärare”. Ha, ha, ha; det skulle ju inte vara klokt! ”Svensklärare” känns för mig lika felaktigt som ”tyskahare”, eller i bästa fall lika dialektalt som när skåningar säger ”Kan man väl säg’.”.

    • EmmaLi skriver:

      TT-språket är en jätteviktig remissinstans. Håller man sig tlll dem blir det i vart fall inte fel, även om det självklart är möjligt med andra varianter, särskilt i tyckande texter.

      Skillnaden mellan ”svensklärare” och ”kemlärare” är att a-et i det förra inte tillhör stammen, medan i-et i det senare gör det. Således måste dubbelord med ”kemi” i även innehålla i-et, medan till exempel ”svenskspråkig” eller ”svenskhatare” är utan a även i talspråket. Som sagt, ”svenskalärare” med a är säkerligen på gång, men hittills är det korrektare att utelämna a-et.

      Tyskahare eller tyskhare är ett ord jag aldrig någonsing hört och som även WordPress’ stavningskontroll inte gillar. Behöver inte betyda nåt, men jag förstår ändå inte varför du tar upp det hela tiden.

      • Magnus Johansson skriver:

        Svenska akademins ordlista är en mycket bättre remissinstans än TT-språket. Dessutom har jag svårt att betrakta som remissinstans något kopplat till en så lögnaktig organisation som TT.

        A-et i ”svenska” hör till ordstammen; det går inte att prata om språket svensk.

        Att varken du eller WordPress stavningskontroll känner till ”tyskhare” betyder att det finns saker att förbättra. Anledningen till att jag tar upp ”tyskhare” är för att det ordet visar hur man sätter samman ord som betecknar ursprung.

      • EmmaLi skriver:

        SAOL är också bra, och de tycker som jag. ”Svenskalärare” är en vardaglig form av det mer korrekta ”svensklärare”. http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista

Kommentera

