Höjd föräldraförsäkring, halleluja!

I januari kommer vår föräldrapenning med största sannolikhet att höjas, från 180 till 225 kronor. Det är verkligen välkommet! När regeringen eller de rödgröna kommer med förslag om förbättringar i socialförsäkringarna handlar det tyvärr för det mesta om att ge mer till de som redan har, samtidigt som man ignorerat de växande skaror som inte har något socialskydd alls.

Om skatten förblir densamma kommer vi med detta få 1200 kronor mer i föräldraförsäkring. Om man räknar samman det med barnbidrag och barntilläggen i CSN-bidraget och bostadsbidraget ligger man som föräldra-”ledig” till och med över en students inkomstnivå. Med tanke på att den genomsnittliga alkohol- och festkonsumtionen är dramatiskt lägre hos småbarnsföräldrar än hos studenter, har vi det ganska bra nu.

Nästa sak att åtgärda? Tja, hur vore det med en sjukförsäkring som täcker hela befolkningen? Jag var sjukskriven i tio veckor under graviditeten. Visste inte riktigt hur det funkade med ersättningen,men fick höra av förläggarna att jag skulle få grundersättning. Den räcker inte långt, men det är mer än ingenting i alla fall. Jag trodde att det bara var en fråga och formaliteter och tid innan jag skulle få mina pengar. Lite rädd var jag att de skulle anse att jag fuskade, men jag tänkte att F-kassan också skulle fatta att en graviditet är rätt svår att fejka.

Så försökte jag skicka in blanketterna, men fattade inte mycket. Jag gick till och med ner till det lokala kontoret och bad om hjälp med blanketterna, men de kunde verkligen inte hjälpa mig. De hade de varken kompetens eller skyldighet att göra, sa de. Så för någon månad sedan fick jag besked: jag får inte ett ruttet öre, trots multipla diagnoser styrkta av läkarintyg. Detta eftersom jag varit student så länge och bara hade timanställning på mitt hemska ungdomsjobb. Jag och hundratusentals andra inte kan få några pengar alls, men det kunde de inte berätta för mig trots upprepade frågor. Resultatet blev nästan fem månaders psykisk tortyr i väntan på mina pengar, som alltså inte kom.

Så, snälla regeringen Reinfeldt, ge unga och studenter rätt att vara sjuka på samma villkor som alla andra.

Kommentera

