Boklista snodd från Underbara Clara

Jag hittade den här listan på Underbara Claras blogg och kunde inte låta bli att göra min egen version🙂

 

Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade: Utvandrarsviten av Vilhelm Moberg. Jag var tio och hade snöat in på musikalversionen (Kristina från Duvemåla). Tredje boken, Nybyggarna, var den första som jag läste helt själv.

Bok som förändrat mitt liv mest: Egalias döttrar av Gerd Brantenberg som jag skrivit om tidigare. Eller nej förresten, Anarkistiska minnen av Emma Goldman. Hon är en verkligt modig person och intressant person med ett fantastiskt spännande livsöde!

Bok jag tycker är överskattad: Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams. Sorry, men den är helt enkelt inte kul. Som scifi-nörd (jag har t.ex sänt Science fiction-radion på studentradion, Radio AF) är det lite pinsamt att inte ha läst den, men jag slutade på sida 100. Livet är för kort för snubbar som försöker vara roliga men inte lyckas.

Författare vars böcker jag försöker gilla men inte lyckas med: Tolkien. Samma sak med Ringarnas Herre som med liftaren, man ”borde” ha läst den, jag gör ett tappert försök men lyckas verkligen inte.

Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom: Jag är faktiskt rätt sanningsenlig med vad jag har läst, men vissa böcker sätter inte några spår. Jag läste 1984 av George Orwell på engelska när jag var 17. Minns att den var bra, men knappt någonting annat.

Författare vars böcker är underskattade: En tysk författare vid namn Charlotte Roche har skrivit en enormt snuskig bok. Feuchtgebiete heter den, vilket betyder Våtmarker på svenska. Berättarjaget är en tonårstjej med nämast tvångsmässig inställning till hygien, och hon avhandlar bajs, mens, hemorrojder och kroppsbehåring helt ogenerat. Uppmärksamhetshysteri och dålig kiosklitteratur säger vissa. Jag tycker den är festlig. Kanske kommer den att hyllas i efterhand, som en 2000-talets Emile Zola? Hans ”Thérèse Raquin” var oerhört vågad, närmast blasfemisk på sin tid och är fortfarande lite väl magstark för många. Vem avgör vad som blir en klassiker och vad som inte blir det?

Jobbigaste bok jag läst: Kan den ha hetat Inte som andra döttrar? Den handlar i alla fall om Sid Vicious’ (Sex Pistols) schizofrena flickvän, och är skriven att hennes mamma. Sjukt deprimerande bok. Samma sak med ”Vi barn på Bahnhof Zoo” av Christiane F.

Läser helst: Historier om kvinnor i andra länder och tider. Eftersom jag inte flyger och inte äger någon tidsmaskin blir det mitt sätt att resa. Mitt sätt att förstå andra sätt att tänka.

Önskar att jag läste mer: Ja. Men sedan jag skaffade barn, dagstidning och smartphone har det inte riktigt blivit tid över.

Bästa barnboksförfattaren: Roald Dahl och hans spännande sagor. Eva Ibbotson med sina fantastiska häxhistorier. Och Barbro Lindgren med Max-böckerna! Allra bäst är de som har ”översättning” till vuxenspråk (”vovven ramlar baljan”=hunden faller i karet).

Gillar jag inte längre som jag gillade förut: Övernaturliga saker. Egentligen har jag alltid gillat det, men jag har alldeles för livlig fantasi för att det ska bli bra.

Roligaste bok: Det finns väldigt många, så jag tar den som är minst känd. Från sydöstra Mexicos underjordiska berg är en samling texter av vår tids kanske största revolutionär, Subcommandante Marcos. Han har vigt sitt liv åt att kämpa för de fattiga jordbrukarnas rättigheter i Mexico och blandar västerländskt och ursprungsamerikanskt berättande i sina texter. Och ja, han är faktiskt rolig fast han är revolutionär.

Bok som berört mig mest: Finns sjukt många. Senast var det kanske Niceville av Kathryn Stockett om de svarta kvinnor som uppfostrat de vita barnen i amerikanska Södern, barn som så fort de växer upp går med i Ku Klux Klan och skriver apartheidlagar. Eller kanske Polstjärnesviten av Väinö Linna? Jag har nog aldrig hatat en litterär person så mycket som prostinnan när hon stjäl Jussis mark.

Recencera din senast lästa bok: Min far hade en dröm av Barack Obama. Första delen ”ursprung”, är mycket intressant och utlämnande. Om han hade haft minsta aning om att han skulle bli politiker skulle han aldrig varit så sanningsenlig. Andra och tredje delen av boken är dock bara tradiga. Nu när jag tänker efter hade första delen inte varit det minsta läsvärt om han inte skulle gått och blitt president i Amerikatt i efterhand.

Kommentera

