Sasha vaccinerad: ”Det gjorde jättejättejätteont”

Vaccination är nödvändigt, men jobbigt för ett stackars föräldrahjärta. Sasha har fällt riktiga tårar idag. Vill man se det från den goda sidan tyder det på utveckling, men självklart är det hemskt att se sin avkomma lida. Tack och lov har bebisar inte samma sorts minne som vuxna.
– Men mamma, jag kommer visst ihåg!
– Jaha Sasha, då kanske du ska berätta i stället för mig? – Såklart jag kan det! Jo, allt började roligt. Det var en tant i vita kläder där som jag log så glatt åt. Hon var rolig. Sen så fick jag äta någonting genomskinligt som smakade nästan som mammamat.
– Det var sockervatten, men det mesta rann ut eftersom du log hela tiden.
– Tyst mamma, det är jag som berättar! Jo, vi hade kul jag och tanten, men då kom en annan tant in. Och så hade vi lite till kul, tills det plötsligt gjorde ont. Och då menar jag jättejättejättesuperont. Stjärnstoppont! Jag skrek och skrek tills jag inte hade någon mer luft och sen lite till.
– Det var verkligen jättesynd om dig.
– Ja, fast sen hände nåt. Tanten i vita kläder började blåsa på en plastpinne så det kom ut fina flygande bubblor, och jag glömde att jag hade ont.  När jag inte tittade på bubblorna kom jag på att jag hade ont igen, men så satte hon på lite musik också och då blev det så spännande att det inte gick att tänka på hur det kändes. Och så pussades mamma, det var mysigt. Nu har jag två plåster på benen och har ont lite då och då, men det är i alla fall bättre. Nu ikväll ska jag och mamma på kalas! Hejdå!

Kommentera

