Bajs bajs, hemskt mycket bajs

Idag fyller Sasha tre månader! Det firar vi med en bild på en nysande bebis:

Men dagens inlägg ska handla om allvarligare saker. Bajs. Bebisar är jobbiga, mysiga och roliga, allt beroende på  tillfälle. Bebisar som bajsar är lite av alla tre på samma gång. Jobbiga av uppenbara skäl: vem vill egentligen torka någon annans bajs mitt i natten? Särskilt när de håller på med sådana maffiafasoner som att skrika tills man gör något åt det. Mysigt blir det när bebisen får lufta rumpan, ler åt mig och förundras över bilden på den fina svarta badankan som jag satt upp ovanför skötbordet. Och alla som har sett en bebis’ ansiktsuttryck när hen bajsar förstår varför det är roligt. Ännu roligare är när de somnar efteråt, alldeles utmattade av ansträngningen. Nysande bebisar, som på bilden, är nästan lika roligt.

Det är verkligen tur att det inte bara är äckligt. Som småbarnsförälder måste du nämligen hålla på med bebisbajs ganska mycket. Torka. Lufta. Se till att bajset har rätt färg och form. Om man inte helammar måste man också vara noga med att hålla koll på huruvida det dagliga bajsningen har kommit, för annars kan det vara förstoppning på gång.

Lite äldre barn tycker som bekant att kiss och bajs är bland det roligaste som finns. Jag börjar tro att den humorn grundläggs i mycket tidig ålder. Barnens föräldrar (i alla fall  jag) präglar barnen på att bajs är roligt genom att heja på när bebisen krystar och ge beröm efter väl genomfört arbete.

Mitt roligaste bajsminne? På patienthotellet när Sasha var något dygn gammal och låg på mage på skötbordet. Jag sitter och uträttar mina bestyr, när det plötsligt börjar stånkas och krystas framför mig. Så kommer det en stor bubbla ur Sashas rumpa, ungefär som ett svart tuggummi, och spricker med en ljudlig fis. Jag tror man måste vara väldigt humorbefriad för att inte skratta åt sådant!🙂

Kommentera

