Om det bara funnes manliga p-piller…

Vi är så enormt glada att Sasha finns, men det vore katastrof att bli gravid än på ett tag. Det är dags att fundera över preventivmedel.

Jag har mått väldigt dåligt av p-piller tidigare. P-piller fungerar hormonellt som en graviditet, och under den tiden mådde jag inte heller särskilt bra. Av naturliga skäl är jag inte särskilt pepp på hormonmedel. Sasha blev till när jag använde kopparspiral,  så jag har ingen lust att testa det igen. Säkra perioder är inte hundraprocentigt. De preventivmedel som kvarstår är då kondom, pessar och att inte ha penetrationssex alls. Alla fullt möjliga, men rätt tråkiga i längden.

Hur kommer det sig över huvud taget att det är mitt ansvar att skydda både mig och min partner från graviditet? Kondom är det enda som män kan använda, och det är inte invasivt. Det är inte så att män får enorma humörsvängningar av kondom. Ingen viktökning eller fruktansvärd migrän så långt ögat når. Inga blodproppar, ingen cancer. De får heller inte extrema magsmärtor och fördubblad mens av sitt enda preventivmedel.  Dessa biverkningar är något som alla heterokvinnor förväntas utstå i sisådär 30 år av sina liv. Om det inte funkar, synd för dem. Många kvinnor måste välja mellan att utsätta sin kropp för mycket otrevliga hormonmedel, eller avstå från penetrationssex. De flesta verkar välja hormonmedlen.

Men måste det vara så? Nej, såklart inte. Det finns manliga p-medel som är färdiga för produktion, men läkemedelsindustrin är inte intresserad. De tror att det inte finns någon marknad och anser att de grava biverkningar som kvinnor får utstå inte är acceptabla för män.

Bild: dn.se

Inte alla kvinnor får problem med sina p-piller, och samma sak tros gälla för manliga p-piller. Det finns massor med stadiga  heteropar där kvinnan reagerar negativt på hormoner, medan mannen inte skulle göra det.

2 thoughts on “Om det bara funnes manliga p-piller…

  1. Karin L skriver:

    Men wow, p-piller är ju ett utmärkt partytrick, eller hur!?

Kommentera

