Arga lappen

Nu har det skett! Jag har skrivit min första arga lapp, självklart anonym. Det kändes oerhört bra, men också lite läskigt. Jag satte nämligen upp den på tvättmaskinen bredvid den som vårt hushåll för tillfället använder, och risken att bli identifierad är någorlunda stor.

Varför gjorde jag då någonting så hemskt? Jo, för att någon granne har gjort något ännu hemskare. Vi har sju stycken tvättmaskiner, varav fyra stycken är stora och resterande enorma. Grannen i fråga har bokat två av de enorma. I den ena kör hen uppskattningsvis fyra plagg. I den andra kör hen uppskattningsvis ett plagg. ETT! Nu förstår ni väl ändå varför jag blev så upprörd?

Varken jag eller min granne har nämligen gjort ett enda dyft för att förtjäna det överflöd vi lever i. Vi råkar bara vara födda på rätt plats vid rätt tid.Jag får fullständig allergi på när andra människor håller på med sådant flagrant slöseri (samtidigt som jag givetvis är blind för mina egna tillkortakommanden). Så jag skrev en lapp och har i alla fall försökt att låta humoristisk och inte arg.

Gammal klyscha: om alla människor levde som vi i väst skulle det behövas sisådär 2-3 jordklot till. Och även om det säkert finns andra beboeliga planeter är de antagligen inte perfekt anpassade för mänskligt liv vad gäller t.ex syrehalt, gravitation eller mikrobiotisk liv. Den närmaste beboeliga planeten skulle dessutom ligga så långt bort att det skulle ta decennier att ta sig dit med den allra bästa tekniken. Och slutligen skulle det krävas så mycket naturresurser att ta sig dit att vi skulle utrota oss själva bara genom att försöka.

Kommentera

