Blev jag igångsatt med magsårsmedicin?

Jag har just lyssnat på någonting mycket upprörande. Kaliber i P1 sände i februari ett grävande reportage om medicinen cytotec som används vid missfall och igångsättningar av förlossning. Detta trots att det är en magsårsmedicin som inte ens är godkänd för användning på gravida. Flera röster blir intervjuade i radioprogrammet. En kvinna har skickats hem med tabletterna och därmed lämnats utan varken information eller tillsyn medan blött så mycket att hon behövt blodtransfusion. Hemskt. Jag ryser bara vid tanken. Tur att man inte har varit med om någonting sådant.

Men ungefär 20 minuter in i programmet blir det mer än bara en rysning i ryggraden. Jag tror att jag, fyra månader efter att cytotecs olämplighet tagits upp i medierna, blev igångsatt med just denna medicin. En medicin som alltså inte är godkänd för igångsättningar.

Varför tror jag att jag blivit det? Jo, tre indikationer:

1. ”Ebba” som intervjuas i Kaliber berättar om hur hennes förlossning blev en störtförlossning. Även om det inte gick till riktigt på samma sätt fick det mig ändå att bli misstänksam. Min förlossning upplevde jag som väldigt jobbig, även om (och just på grund av) att det gick så snabbt att min barnmorska berättade att hon aldrig varit med om något liknande.

2. Kaliberreportern berättar vidare att cytotectabletterna inte har rätt dos för att användas vid igångsättning, och att de därför skärs i mindre bitar. De tabletter jag fick var delade.

3. Jag frågade mitt sköterskebiträde vad det var för ämne i tabletten. Antingen svarade hon progesteron eller prostaglandin, jag minns inte exakt. Men vid en koll i läkemedelskatalogen Fass visar det sig att cytotec innehåller just prostaglandin.

Detta sammantaget tycker jag är en rätt bra indikation på att det var just cytotec jag fick. Och det enda jag fick reda på innan igångsättningen var att det är något större risker med igångsättning än med naturlig förlossning. När jag frågade hur mycket högre tyckte doktorn bara på axlarna.

Nu fick jag inga hemska fysiska men av cytotec. Jag är oerhört glad att jag över huvud taget blev beviljad igångsättning, men det betyder inte att jag tycker det är rimligt att bli matad med osäker medicin med svåra biverkningar, utan att få full information och trots att det finns alternativ.

5 thoughts on “Blev jag igångsatt med magsårsmedicin?

  1. maria rökaeus skriver:

    Det FINNS andra prostagtlandinpreparat än ”Cytotec” som är VÄL DOKUMENTERADE!
    Maria

  2. cecilia skriver:

    begär ut din journal från förlossningen. där ska det stå exakt vad du har fått

Kommentera

