När kommer man fatta?

Sasha fyller 18 idag. Dagar alltså, inte år. Det har gått mindre än tre veckor sedan förlossningen, men ändå känns det både som att vi alltid har haft vår bebis, och som att vi inte har fattat någonting. Hela livet består i princip av fyratimmarsintervaller, Sasha är lite som en mat- och sovklocka. Det är så många självklara måsten att klara av varje dag, så varje dag känns mer som en vecka.  Man är mest glad om man får ordentlig sömn, lite mys och en rolig grimas. Jag undrar när jag ska förstå vidden av vad som egentligen har hänt. Kanske aldrig? Kanske bara i efterhand?

Så igår kände vi oss redo att få oss lite verklighet till livs. Mats mamma kom och höll Sasha sällskap så att Mats och jag kunde åka in till Malmö och träffa vänner. Vi var borta i hela sex timmar, drack folköl och pratade med vanligt folk (även om mycket stora delar av konversationen handlade om Sasha).

Jag vet att massor med folk skulle säga att det är alldeles för tidigt att ha barnvakt när barnet knappt är tre veckor. Men Sasha känner sin farmor. Varken jag eller Mats hade dåligt samvete över att ha lämnat vår bebis. Möjligen hade jag lite dåligt samvete över att jag inte hade dåligt samvete. Meta-dåligt samvete alltså. Men jag skakade av mig det ganska fort, för jag vet att Sasha hade det hur bra som helst. Och det vore rysligt tråkigt om jag, bara för att jag blev mamma, skulle sluta vara alla andra saker som jag är.

Kommentera

