EM!

Som ni fattar är det jättejättetråkigt att vänta på en förlossning som inte kommer, men man kan inte bara sitta och låta ångesten välla in över en. Någonting måste göras! Så vi försöker träffa folk så mycket som möjligt, och så finns ju alltid herrfotbolls-EM, där hälften av matcherna streamas gratis på SVT Play. Den andra halvan går på TV4, och inte nog med att deras kommentatorer suger och att de sänder reklam, det kostar dessutom pengar. Allt jag kan om fotboll har jag lärt mig i SVT:s upp-, mellan- och eftersnack, men eftersom TV4 kör reklam är deras matchanalyser riktigt dåliga.  Ibland får man höra att man är en tråkmåns om man inte tycker om fotboll, men så är det inte. Bra fotboll med bra kommentatorer är kul att titta på, men dålig fotboll med dåliga  kommentatorer är tråkig. Så enkelt är det.

Jag började tycka om att titta på fotboll 2006. Jag var 17 år och familjen var i Berlin där min bror bor. Och Berlin, de har riktig, sjukt cool fotbollskänsla. Alla tittar på fotboll på storskärm, antingen i barer eller på avspärrade paradgatan Unter den Linden. Där kan det samlas många hundratusen människor för att tillsammans se på fotboll, köpa jättedyr dricka (en halvliter vatten kostade 3 euro) och ha det fantastiskt. Sedan dess håller jag på Tyskland i alla fotbollssammanhang.

Förresten, den här bilden hittade jag på Facebook för några dagar sedan. Den kommer från en norsk tidning, och jag är inte helt säker på vad den vill säga. Bara att den är fruktansvärt rolig. Det är liksom… hihi… en kvinna… och ett kök… och haha, hon är utanför köket, och så kan ju tjejer ingenting om fotboll. Gud vad roligt! Verkligen supervärt att ta upp publicistisk plats i en tidning. Verkligen. Superkul.

Den här bilden förklarar i alla fall en sak väldigt tydligt: varför Norge inte är med i EM. Om det är såhär norska fotbollsspelare tror att offsideregeln funkar så ger jag inte mycket för deras fotbollskunskaper…

Sedan några år tillbaka har min familj och vänner haft olika EM- och VM-tippningar. Vanligen vinner man bara äran. Det är inte helt lätt att tippa hela EM från scratch, och första gången vann farmor genom att tippa att alla länder hon kände igen och tyckte var trevliga.

De flesta tror att Tyskland vinner, och Grodan har också fått göra en rad. Det gick till så att jag slog en tärning, och vi kan bara konstatera att det ska till en ordentlig om hen ska visa sig vara ett lika sanningssägande orakel som bläckfisken Paul. Grodan har tippat att  Ryssland, Tyskland båda får noll poäng, att varken Spanien eller Italien går vidare från sin gemensamma grupp och att Irland och England möts i final… Det sägs att kvinnor inte kan något om fotboll, men foster kan då ännu mindre.

Kommentera

