Ingen bebis synes än

Aldrig förut har jag väl varit så glad över mensvärk, och så deprimerad när den försvinner.Förvärkar kallas det, men känns som korta intensiva mensvärkar. För er som aldrig upplevt denna omistliga känsla påminner det också om att vara riktigt kass i kistan. När de kommer tänker jag att nu kanske det sätter igång, gjorde det inte lite ondare än förra gången? Men det håller inte på särskilt länge, och slutar det igen. Ingenting händer. Fruktansvärt.

Jag var helt inställd på att Neelix skulle komma typ tio dagar tidigt. Det var kanske dumt, men å andra sidan, vad skulle vara alternativet? Med en sån förjävlig graviditet var det det enda halmstrå jag kunde hålla fast vid: visserligen är det en evighet tills kroppen är min egen, men den evigheten borde vara tio dagar kortare än beräknat. Nu är det inte så. Jag har försökt varenda igångsättningstips som internet har tipsat om (eller ja, ricinolja har jag inte testat). Inget händer. Och egentligen är det ju galet, varför går jag runt och hoppas framkalla den värsta smärta jag någonsin upplevt? Låter det rimligt att önska sig att få känna känslan av att gå av på mitten och vilja dö av smärta?

Jag gör allt jag kan för att försöka vara positiv, men det är fan svårt. Det jag kan trösta mig med är att om det hade blivit förlossning i helgen hade det varit väldigt synd om Mats. Han har en odefinierad magsjuka som inte är matförgiftning och som inte är smittsam. Han har inte ont längre, men det är inte för att han blivit frisk, utan för att han bara äter nyponsoppa. En positiv sak med det är att jag har sett hur snabbt humöret påverkas av smärta, och att min nedstämdhet under våren nu framstår som hundra procent normal.

Ännu mer positivt tänkande: lilla Grodan må inte komma undan att bli blond, lång och (troligen) blåögd, men hen verkar i alla fall ha vett att undvika svenska flaggans dag som sin födelsedag.

Kommentera

