Racerhandläggning på F-kassan… inte

Jag skickade in mina sjukskrivningspapper till Försäkringskassan samma dag som jag fick dem. Ingen idé att vänta med det liksom. Det var i mitten av april. Bara någon dag senare var jag nere på det lokala kontoret i Lund och frågade 1. hur lång tid tar det att få besked, och 2. vad är egentligen min sjukpenningsgrundande inkomst? Deras svar var 1. vet inte, typ en månad kanske, och 2. vet inte. Följdfråga på 2: men jag har med mig uträkningar på exakt hur mycket jag tjänat under 2011 och 2012! Följdsvar 2: computer says no.

Sedan har jag gjort allt för att förtränga F-kassan. Om man är sjukskriven och en del av sjukdomsbilden är en galen oro för ekonomin, är det ingen bra idé att älta en myndighetskontakt som man ändå inte kan påverka. Försökt att tänka på bra saker, låtsas som att 180 kronor om dagen hit och dit inte spelar någon roll (vilket givetvis är en lögn). Jag har också förträngt att ansöka om föräldrapenning. De har nämligen sänt mig blanketter som jag mest ser som ett hån och som är omöjliga att fylla i om man är timanställd, sjukskriven, eller för den delen blivande pappa.

Så härom dagen fick jag ett brev från F-kassan. Gött, nu får jag veta. Har jag fått avslag av oförklarliga skäl, elle får jag helt plötsligt tiotusen spänn på ett bräde? Mats fick öppna brevet. ”Du har sjukintyg från i mars, men du har inte  gjort sjukanmälan” stod det. ”När du gjort sjukanmälan kan vi börja handlägga ditt ärende”.

Det tog alltså F-kassan över sex veckor att komma på att de inte har underlag nog att ens börja titta på mitt ärende. Det är ju bra att veta för framtiden att om man inte har en fet buffert och superstarkt psyke som sjukskriven, kommer du inte få den hjälp du behöver och har rätt till.

Dock, på den positiva sidan måste jag säga att F-kassans telefonkö överraskade. Den gick väldigt snabbt framåt, jag blev slussad vidare tre gånger men fick snabbt svar på alla ställen. Hela telefonkontakten tog bara en kvart, de hade tydlig information om kötid och antal handläggare, och ingen jävla pausmusik i bakgrunden. Väl godkänt.

Kommentera

