Galakväll

Som ni kanske vet blev jag nominerad till två radiopriser från Radio AF, Nordens största studentradio där jag varit aktiv i några år.  Så det är klart att jag var tvungen att gå på radions årliga gala! Eftersom min kropp inte är helt att lita på fick jag den lyxigaste stolen, en kontorsstol som man både kan luta på och rulla med. Det går ju inte att lita på att min kropp tål att sitta på en vanlig stol i sådär fyra timmar.

Jag gick dit med inställningen att jag antingen skulle vinna båda priserna, eller inget av dem. Antagligen inget, det blir liksom så jobbigt om man har höga förväntningar och sedan inte vinner! Så blev det också. Årets ljudbild gick till Tesla Coil, och årets producent till Jesper Cederstrand på bilden. Båda är jättevärda sina priser, så jag är inte bitter (faktiskt). Kolla bara bilden här nedan hur glad jag är över att Jeppe fick mitt producentpris…

Gött nog höll kroppen ihop under hela middagen, men efter tio minuters eftermingel blev ländryggen ledsen. Då kom jag på att Radio AF har en TV, varifrån man kan följa omröstningen i Eurovision Song Contest! Snart var hela redaktionen full av studenter med återfunnen nationalkänsla, och det var najs att jubla över Loreen. Inte för att hon är svensk, utan för att hon faktiskt var bäst.

Därefter hade ryggen blivit lite gladare, och jag försökte mig på att dansa. Det är enormt skönt att dansa ut alla spänningar i ryggen, skita i hur det ser ut och bara följa känslan. Och känsla fick jag. Visste ni att förlossningar sätts igång med hormonet oxytocin? Det är samma hormon som utsöndras när man har det mysigt, och när man släpper loss och hamnar i flow. Livmodern reagerade alldeles tydligt på dansandet och satte igång med sammandragningar. Jag har länge tänkt att så fort Mats tentor är över, alltså imorgon, borde det funka att försöka sätta igång förlossningen med kroppseget oxytocin. Om man går två veckor över tiden får man dropp med oxytocin, men det borde gå lika bra att overloada systemet på naturligt sätt. Det här var testomgången, och det verkar onekligen funka!

Inalles var det en enormt trevlig dag! Jag har varit ovanligt aktiv och konstigt nog inte ens trött. Har suttit på uteplatsen och diskuterade meteorologiska fenomen samt kråkfåglar med en vän, gått på konsert med min gamla kör i Domkyrkan och inte fått två priser. En extra rolig grej: en av skådespelarna från Lunds studentteaters Utvandraruppsättning var på galan, och när hon fick reda på att jag skrivit denna recensionen blev hon så glad att jag fick storkramen. De har diskuterat min recension, och det är ju kul! Egentligen hade jag kunnat diskutera deras tolkning av Utvandrarna i flera timmar, helt enkelt för att den är så väl genomarbetad. Det blev inte så ikväll, men kanske någon gång i framtiden: livet är långt och Lunds studentliv litet.

Kommentera

