Lunds studentteaters Utvandrarna

För ungefär en månad sedan sade sverigedemokraten Jimmie Åkesson att Utvandrarna av Vilhelm Moberg borde bli obligatorisk läsning i skolorna. Jag kan bara hålla med om detta, men undrar om Åkessons läst samma bok som jag. Har han verkligen läst om de modiga pionjärer som med risk för sina liv flyr från ett diktatoriskt fundamentalistreligiöst svältland? Och ser han inte de uppenbara parallellerna till nutidens utvandrare?

Jag var orolig att jag, stort Utvandrarfan, skulle bli besviken på Lunds studentteaters uppsättning av Farnaz Arbabis Utvandrarna. Jag oroade mig i onödan. Sista föreställningen går idag klockan 19 på AF-borgen, och jag rekommenderar alla att gå och se den. Det är så bra att man blir tårögd (och inte bara av gravidhormoner).

Den nya tolkningen utspelar sig inte i mitten av 1800-talet, utan i diffus nutid. Målet är inte Amerika och Minnesota, utan Europa och Sverige. Vissa detaljer är ändrade, Karl-Oskar och Robert respektive Kristina och Danjel är inte släkt som i originalet. De talar olika språk och träffas först på lastbilen, men utvecklar en stark vänskap. De rövarspråkstalande migrationshandläggare är en nyhet, men de passar mycket bra in i helheten.

Hucklen blir slöjor, svenska prästers hyckleri  blir iranska imamers skenhelighet, motsättningen mellan lutheran/frikyrklig blir muslim/kristen. Indianuppror blir rasistskjutning, guldgrävande i Kalifornien blir att plocka ”guld” (hjorton) i Norrland. Samtidigt är i princip varje replik direkt tagen ur böckerna. Det ger en ny dimension till historien att höra den djupt muslimskt religiösa Kristina prata om sin Gud med ord tagna direkt från allmoge-Småland.

Utvandrareposet handlar om dina och mina släktingar som i massor flydde Sverige. Fattigdom, religiöst förtryck och brist på demokrati drev dem bort från sitt hemland. Men de flesta av våra utvandrande släktingar hade inte haft asylskäl om de flytt i dag. Att ens barn dör av svält är inte skäl nog för att få stanna. Du kanske ljuger om mordhoten i Sverige! Och vad säger att någon som riskerat livet i minimala båtar på Medelhavet inte bara fejkar sin nöd?

Jimmie Åkesson borde inte bara läsa om Utvandrar-eposet, utan se den här tolkningen av svensk historia. Och inte bara han, utan vem som helst som har det minsta med EU:s migrationspolitik att göra. Vem som helst som har ett hjärta och förmågan till kritiskt tänkande har mycket att reflektera över på hemvägen.

One thought on “Lunds studentteaters Utvandrarna

  1. […] studentteaters Utvandraruppsättning var på galan, och när hon fick reda på att jag skrivit denna recensionen blev hon så glad att jag fick storkramen. De har diskuterat min recension, och det är ju kul! […]

Kommentera

