Karl-Oskar- & Kristina-tajm!

Ikväll ska jag se min sista teaterföreställning som icke-mamma. Man får passa på med kulturupplevelserna medan man kan! Nu gäller det Lunds Studentteaters uppsättning av Farnaz Arbabis manus av Utvandrarna. Gissa om jag har höga förväntningar? Den tredje boken i serien, ”Nybyggarna” av Vilhelm Moberg, var den första boken jag läste helt själv vid tio års ålder. Innan dess hade jag kärat ner mig i musikalen, Björn och Bennys ”Kristina från Duvemåla”, och efter det såg jag filmerna av Jan Troell. Jag kan historien utan och innan och den rör mig in i själen. Man skulle nästan kunna säga att figurerna i eposet känns lite som släktingar till mig. Jag berörs av deras öden som om de vore riktiga (och det är de ju också, även om figurerna är fiktiva).

Jag berörs av Karl-Oskars och Kristinas kärlek till varandra och till sina barn. Kristina som tvingas leva på ett gudsförgätet och ensamt ställe, allt för att barnen ska få det bättre. Robert som kunde ha blivit något om han bara vuxit upp i en annan tid. Ulrika, som efter att ha varit storhoran hemma i djävlanästet Sverige blir respekterad prästfru i Stillwater. Danjel och hans sekt som slipper undan religionsförtrycket i Sverige. Kristina som dör till följd av en religiös sexualnorm som förbjuder preventivmedel. Och Karl-Oskar som aldrig kommer över hennes död. Allt i de här böckerna är så enormt bra, så kan Arbabis nytolkning leva upp till detta?

Jag har sett de flesta av Lunds Studentteaters uppsättningar de senaste två åren, och de brukar göra riktigt, riktigt bra saker. Jag gillar deras approach till könsproblematiken i teatern. De flesta pjäser har nästan bara manliga roller, och de eventuella kvinnor som finns är antingen mödrar, horor  eller jungfrur. De flesta skådespelare är kvinnor, vilket gör att ett fåtal män hela tiden blir kvoterade till att spela alla intressanta och stora roller. Kvinnor i manliga biroller brukar gå bra, eftersom det inte finns något val. Det här är unket! Som alternativ finns feministpekoral i 70-talstradition, men sådant är också ganska plågsamt i längden. Det Lunds studentteater gör är att de hittar intressanta pjäser med bra kvinnlig representation, och de gör det jävligt bra!

I Farnaz Arbabis Utvandrarna är utvandrarna inte på väg från Sverige, utan till. Nytolkningen hade premiär år 2006 med Riksteatern, och jag ville se den redan då. Tyvärr blev det inte så. Så ikväll är det dags.

One thought on “Karl-Oskar- & Kristina-tajm!

  1. […] Jag var orolig att jag, stort Utvandrarfan, skulle bli besviken på Lunds studentteaters uppsättning av Farnaz Arbabis Utvandrarna. Jag oroade mig i onödan. Sista föreställningen går idag klockan 19 på AF-borgen, och jag rekommenderar alla att gå och se den. Det är så bra att man blir tårögd (och inte bara av gravidhormoner). […]

Kommentera

