Jag viker ut mig!

Eller… kanske inte riktigt.

Jag har länge undrat hur en mammamage ser ut. Alltså inte en gravid mage. Inte någon Hollywoodkändis’ galet snabbantade tajta mage. En vanlig. En eftergravid mage är lika naturlig som en gravid mage, ändå är vi enormt stolta över det förra och smusslar med det senare.

Tydligen räknar man med att det kommer ta nio månader för kroppen att bli återställd efter en graviditet. Detta hade jag ingen aning om innan! Att det tar sådär en sex veckor att ens börja tänka på att träna. Att cykling antagligen är en kass idé. Att foglossning kan hålla på uppemot tre månader efter att graviditeten är över.

Jag har varit väldigt dålig på att dokumentera gravidmagen, så jag tänkte att det kunde vara kul att dokumentera mammamagen istället. Antagligen är det rätt obehagligt att visa upp sig själv från en såpass ovanlig och ful sida. Desto större anledning! Jag tycker att det är viktigt att prata om saker som de är, inte som någonting idealiserat. Ofta kan man läsa om kvinnor som visserligen tycker att deras magar blivit förskräckliga efter graviditeten, ”men så ser jag på min älskling och tänker att han är värd varenda rynka” eller något liknande. Hur som helst hade jag gärna vetat vad det var jag gav mig in på, rent kroppsligt, innan det skedde.

Bebisen kommer komma om mellan en och sex veckor. Då får vi se om jag fortfarande tycker såhär eller om jag fullkomligt skiter i sådana världsliga saker som bildbloggande och utseende…

Kommentera

