Mer om könlösa bebisar

I förra inlägget filosoferade jag om det här med att berätta eller inte berätta vår bebis’ kön. Jag har fått en del feedback på det inlägget, men inte så mycket som jag skulle vilja, så jag tänkte skriva lite mer på ämnet. Tveka inte att argumentera mot mig i detta!

För några dagar sedan tog jag med Mats på ett psykologiexperiment. Vi fick två trisslotter var för att titta på ungefär 500 ansikten och bedöma om vi sett dem tidigare i experimentet. Bilderna var från olika databaser och människorna hade olika grimaser. Vissa hade onormalt stora pannor eftersom de blivit dragna i Photoshop. Men alla 500 ansiktena var självklart manliga eller kvinnliga. Jag hade inte minsta problem att skilja könen åt, och det var alldeles självklart att göra det.

Men om vi inte genast kan kategorisera en människa blir det kortslutning i hjärnan. Den kräver att få veta i vilket fack den ska lägga alla människor den någonsin träffar på. Första gången jag var medveten om att detta hände var jag 14 år. Tänkte att jag stod över det här med kön, och blev oerhört förvånad över hur mycket det störde mig att inte kunna kategorisera en person som tjej eller kille.

Jag menar att kön är en extremt viktig kategori för oss kulturella varelser. Oavsett om vi vill det eller inte sorterar våra hjärnor automatiskt alla människor vi möter i könskategorier. Detta sker helt automatiskt i en icke-autistisk hjärna. Om hjärnan inte skulle sortera alla intryck i meningsskapande kategorier skulle enormt mycket energi gå åt till att processa alla intryck och vi skulle inte ha möjlighet att tänka några djupare tankar.

Så. Att denna kategorisering sker är ett faktum. Vad det leder till är svårare att gissa. Jag menar att denna kategorisering leder till att vi behandlar män och kvinnor olika. Som jag redan skrivit om i förra inlägget tror i princip alla människor att de behandlar pojkar och flickor lika, men det är ett väl bevisat faktum att vi inte gör det. Tonläget åker upp när vi pratar med flickor, och pojkar blir tilltalade med korta kommandon.

Det är rimligt att anta att denna skillnad i bemötande leder till skillnader i flickors och pojkars självkänsla och preferenser senare i livet. Enda sättet att undkomma detta är att undanhålla vilket kön barnet har från andra människor. Att vänligt, men bestämt berätta för alla som frågar att vi inte vill berätta könet. Att vänligt fråga om det känns jobbigt att inte veta könet på alla man möter, och fundera på var den eventuella jobbighetskänslan kommer ifrån och vad den betyder.

Det är inte bara vi som tänker i de här banorna. Svenska Dagbladet skrev redan 2009 om föräldrar som gjort valet att inte berätta. Bara de som har bytt blöja på barnet vet.  Det handlar inte om att tabuisera kön, utan att avdramatisera det.

Det är genetisk skillnad mellan pojkar och flickor. Det är genetisk skillnad mellan asiater och afrikaner och nordeuropéer också. Men ingen människa på denna sidan världskrigen menar att vi borde behandla afrikaner och nordeuropéer olika på grund av denna skillnad i DNA. Jag menar att det är samma sak med pojkar och flickor. Könet borde inte spela mer roll än ögonfärgen för hur du blir behandlad av andra människor.

3 thoughts on “Mer om könlösa bebisar

  1. EmmaLi skriver:

    Kommentar borttagen pga personligt påhopp.

  2. Lollo skriver:

    Jag tänker på när jag jobbade på dagis (förlåt, förskola). Numer går de flesta pedagoger i kurs om genus. Det jag minns starkast är att de sa att man tenderar att komplimentera flickor för hur de ser ut och pojkar för deras prestationer. Jag minns det eftersom det är sant. Det är en form av cykel också, för även om du är medveten om det så söker barnen olika typer av bekräftelse: flickor kommer och berättar att deras mamma har köpt en ny, fin klänning till dem eller gjort en fin fläta. Pojkar å andra sidan är mer fokuserade på vad de gör. Även om de har nya skor så vill de uppmärksamma att de ”springer jättejättefort” med de nya skorna snarare än att de är fina.

    Som förälder har du möjlighet att påverka detta, genom att oavsett kön komplimentera ditt barn för både kvaliteter och kanske utseende…

  3. […] Sasha föddes funderade jag på att inte berätta vad barnet hade för kön. Bara de viktigaste personerna (alltså de som tycker det är roligt att […]

Kommentera

