Könsfälla upptäckt

Härom dagen pratade Mats och jag om vår bild av bebisen. Det finns en väldigt tydlig skillnad i våra bilder märkte vi. Jag har mycket svårt att se bortom denna sommaren, med ett bedårande hjälplöst knyte som blir förtjust över att upptäcka sina egna fingrar. Han ser framför sig en bedårande unge som går omkring och frågar filosofiskt högtstående frågor (varför är himlen blå, var kommer vi ifrån? etc.).

Tråkigt nog har vi här alltså funnit ett klassiskt könsmönster. Enligt ganska mycket bebislitteratur har pappan en idealbild av sin unge som en något äldre person att kommunicera och spela boll med, medan mamman ser något nyfött hon vill ta hand om. Detta blir än mer tydligt i mamma- och pappalitteraturen. De tidningar som riktar sig mer mot mamman (Vi Föräldrar, Föräldrar och barn, Mama) handlar stora delar om graviditet och småbebisar. Första numret av Pappa Magazine, som vi fick i ett sponsrat gratispaket, har bara en enda redaktionell bild på en unge under sex månader. Det reportaget handlar om konstbefruktning. Den finns också en reklambild på en liten bebis, men den avbildas tillsammans med sin mamma och kvinnliga äldre syskon.

Samma nummer av Pappa Magazine har Thomas Ravelli på framsidan. I reportaget av honom finns bara bilder på honom, inga på några barn. Nu är hans barn visserligen tonåriga, och det verkar på honom som att det är först nu de är intressanta i hans ögon. När barnen var små var han i tankarna på fotbollsplanen hela tiden. Alltså fick hans fru ta ”de första tio åren”. Kalla mig gammaldags, menar han, men kvinnor är bättre på att ta hand om barnen när de bara ska matas och sådär. Jag har inte tidningen här, men jag har läst dessa meningar så många gånger att jag tror de är i princip rätt citerade.

Jag kan ju lugnt säga, att de första tio åren kommer Mats och jag dela på. Tro det eller ej, men även kvinnor behöver sova, och bebisar behöver så vitt jag vet i alla fall något mer än bara mat. Kärlek och närhet, till exempel.

Mats har varit på pappaföreläsning som Region Skåne anordnar sedan femton år tillbaka. Anledningen var att man såg att separationsstatistiken för nya föräldrar var väldigt stor, och att bland de som delade på föräldraledigheten separerade betydligt färre. Föreläsarens förklaring till detta var att ett par som delar på sysslorna får bättre förståelse för varandra och kan kommunicera bättre.

2 thoughts on “Könsfälla upptäckt

  1. åka skriver:

    Hmm, individuella undandtag finns som alltid: jag själv var inte speciellt intresserad av bebis, utan tänkte mest på att jag ville ha ett större barn. När bebis väl var där blev jag i och för sig väldigt fokuserad på det som var där och då, men jag blev fortfarande inte så där bebistjusad som många verkar vara. Bebisar är inte särskilt söta, särskilt inte nyfödda? Däremot är de rätt häftiga! Kul att upptäcka deras personlighet. Men den blir ju också roligare med tiden.

    Mitt bästa jämställdhetstips, ifall jag inte delat med mig av det förr: se till att båda är involverade i kläder och utrustning till barnet. Det där med att hålla reda på inköpsbehov och extrakläder i lådan på dagis är det stora ojämställdhetsmomentet i min omgivning. Min spaning, bara.

    • EmmaLi skriver:

      Jag ser mycket fram emot att kunna studera en primats kognitiva utveckling från början🙂 Och bra tips, ska jag lägga på minnet!

Kommentera

