Varför denna arkaiska reproduktion?

Alla människor har legat i mammas mage. Det är någonting vi vet om sedan vi är små. Men det är skillnad på att veta och att förstå. Nu har jag verkligen förstått detta. Vi förökar oss på samma sätt som alla däggdjursarter har gjort i miljontals år. Andra saker har förändrats: vi kör bil, cyklar och flyger som ett komplement till att gå. På längre sträckor har fordonen nästan helt ersatt de gamla apostlahästarna. Varför finns det inte något tekniskt mirakel som kan komplettera vårt sätt att fortplanta oss på?

En direkt motfråga: varför skulle det finnas? Ibland känner jag att jag är ensam om att klaga på graviditetens umbäranden. Jag vill väldigt gärna ha en bebis, men det betyder inte att jag tycker om processen att få den. Jag visste i förväg att det är en enorm uppoffring att ha småbarn. En uppoffring jag gärna tar. Men innan dess? Innan jag får min belöning i form av gränslös kärlek från min egen lilla halvklon? Jag är kanske inte kvinna nog att förstå hur underbart det är att spy, inte kunna gå, arbeta eller sova och vara ett ämbar för en annan människa. Man är gravid i nio månader, fyrtio veckor. Det är lika långt som ett helt studieår! Två hela terminer då ens kropp inte är ens egen, då det är ett lotteri huruvida man mår bra eller ej.

Det finns sätt att få barn om man inte vill eller kan bli gravid själv. Adoption har funnits i tusentals år och surrogatmödraskap med barn som är helt eller halvt genetiskt besläktade med sina adoptivföräldrar finns också. Om man kan betala och kan motivera det etiskt för sig själv går det alltså att outsourca själva bärandet och födandet till låglöneländer. Men faktum kvarstår: trots våra enorma teknologiska landvinningar går det inte att komma undan användandet av en livmoder.

I Aldous Huxleys dystopiska bok ”Du sköna nya värld” beskrivs en framtid då alla barn blir till i födslofabriker. De blir till genom provrörsbefruktning och odlas i flaskor. I Huxleys fantasivärld blir alla barnen sedan hjärntvättade och matade med droger, men om vi struntar i den biten: varför finns inget sådant system? Om det nu finns konstgjord befruktning, varför finns det inte konstgjord graviditet? Det finns njurar som är maskiner, varför kan det inte finnas maskinella livmödrar? Jag inser att det finns extrema etiska problem med att utveckla någonting sådant. Kanske är det extremt dyrt, svårt att genomföra eller på något annat sätt dåligt, men det är ett intressant tankeexperiment.

 

Kommentera

