Öl för gravida!

Som vi alla vet får gravida inte dricka alkohol. För mig var det inte direkt någon förlust att inte få bli stupfull fyra gånger i veckan (som tyvärr är allt för vanligt bland studenter), men det var lite surt att vänja sig av med den där 2,8-procentiga fulölen till maten,,, I början trodde jag inte ens att det skulle vara någon fara med lättöl, men efter ett samtal med en mycket upprörd barnmorska gav jag upp det också. Sen dess har jag visserligen  blivit bjuden på lättöl av en gynekolog, så var gränsen för skada egentligen går är omtvistat. Hur som helst tycker jag att allt som gör drogkulturen i samhället mindre dominerande är bra. Enligt mig finns det en väldig massa andra grupper, förutom gravida, som borde ha nolltolerans mot alkohol…

Nåväl. Jag tittade lystet på andras ölar i nästan ett halvår, tills vi hittade ett bra alternativ. För det finns faktiskt öl som är både god och innehåller mindre alkohol än barntillåten äppelcider! Alkoholfri öl, alltså sådan som innehåller mindre än 0,5 procent alkohol, finns både på systemet och i vilken matbutik som helst. Den är ungefär dubbelt så dyr som folköl, men å andra sidan garanterat inte skadlig för barnet.Anledningen till att det är dyrare är att det är mer komplicerat att jäsa öl och sedan ta bort alkoholen, än att jäsa den till låg procenthalt. Den stora fördelen är dock att eftersom lätt-/folk-/mellanölssystemet inte finns utomlands finns det massor med bra utländska märken att välja på. Och dessa är helt enkelt mer variationsrika.

Jag har räknat till 17 olika sorter i systemets totala sortiment. och uppemot tio sorter i min närmaste butik. Billigast per liter är Norrlands Guld (ca 10 kr/halvlitern), och enligt mig smakar den ungefär som vanlig folkölsnorrlands. Inget för finsmakaren alltså, men ok för alla som inte är ölnördar.

Min egen favorit är Erdingers alkoholfria veteöl. Den finns inte på Systemet, men i en vanlig livsmedelsbutik kostar den runt en tia för 33 cl, vilket är medelpris. Den är inte lokalproducerad, men för mig som bor i Skåne bör den vara transporterad ungefär hundra mil, vilket är ungefär lika långt som till Norrland. Erdinger är så god att jag mycket väl kan tänka mig att köpa den även efter graviditeten: eftersom jag ändå inte tycker om att bli full är det (faktiskt!) bara smaken jag är ute efter.

2 thoughts on “Öl för gravida!

  1. Karin L skriver:

    Lämplig att saluföra som gravöl kanske?

Kommentera

