Ultraljud nummer 2

Detta är inlägg nummer hundra, och det finns bara ett sätt att fira.
– Lägg upp en bild på bebisen, vetja!
– OK då, om ni så gärna vill se så har vi henom här:

Liksom förra bilden är den här ganska suddig, men jag tänker att till och med en lekman borde se vad den föreställer. Min mor, som har haft ultraljudsbilder av alla sina tre barn, kunde inte tyda den förra ens efter mycket guidning…

Det enda sena ultraljud jag har sett var på Facebook, och där kunde man tydligt se bebisens ansikte. Jag trodde att vi också skulle få se det, men tyvärr. Det blev bara en profil, och jag får fortfarande inte veta om Neelix har fått Mats’ näsa eller ej😦.

Vi fick dock se massor med andra saker. Bebisen andas, har njurar som fungerar och aktiv magsäck och kisseblåsa. Kroppspulsådern är lika tjock som hjärtat och bebisen har en mängd revben (en lågoddsare). Det var inte lätt att ta stillbilder, eftersom bebisen var vaken och inte ville vara stilla, men vi fick se bebisens käke röra sig! Som jag redan misstänkt ligger benen på vänster sida av magen, för där är rörelserna kraftigast. Ibland, om jag ligger på vänster sida och bebisen vaknar, kan det till och med göra lite ont.

Det vi ser är alltså ett huvud, uppåt och till höger, med icke igenväxt fontanell (och det tackar vi för). Den har nio centimeter stort huvud är beräknad att väga 2211 gram, men jag tror den väger något mindre. Inte för att jag inte är rysligt tjock, utanför att det verkar vara en dominant gen i vår släkt att alla har oproportionellt stora huvuden. Vikten uppskattas efter huvud-, mag-, och lårben, och om då det ena är oproportionellt blir det ju fel. Man kan alltid hoppas…

Rysligt tjock förresten, på Kvinnokliniken hade alla rent enorma magar. Min är ganska beskedlig. Relativt sett i alla fall. Men om man är över en och åttio så syns helt enkelt en femton kilos uppgång inte lika mycket som på en lite nättare person.

Om bebisen behagar komma ut på utsatt datum kommer den väga 3700 gram. Det tycker jag och mina stackars fogar låter alldeles för mycket, så vi siktar på att den ska titta fram precis efter Mats sista tenta, i levnadsvecka 38,skiftet maj-juni.

Kommentera

