På bättringsvägen

Det är enormt vad lite vila kan göra. Mats tycker att jag verkar må bättre, och han brukar märka sånt innan jag själv gör det. Och visst är jag mindre stressad och orolig. I natt hade jag i princip inga sömnproblem alls och vaknade bara två gånger. Jag hinner motionera utan att stressa och kan till och med göra och äta hemlagad mat! Givetvis under förutsättning att någon annan gör disken och jag när som helst kan lägga mig och vila.

Det är verkligen tydligt hur lite bättre anpassning av arbetsuppgifter kan göra susen. De sista hyllorna är uppskruvade, speglar uppklistrade på väggarna och komposthinken fastskruvad. Till och med gardinerna är strukna. Det hela betalades med det välbekanta ryggontet, men eftersom jag inte måste stressa iväg till jobbet har jag kunnat kurera ryggen så inte allt det onda ackumuleras. Det är avsevärt lättare att ta tag i problem när de kommer en och en än när de kommer i stora drösar. Snart kanske jag till och med orkar svara på mail, eller ta kontakt med folk, eller kanske till och med umgås? Jag kanske kan stämma träff med någon utan att stressas upp och få sömnproblem?

Trots god nattsömn finns några orosmoln kvar. Igår skrev jag om att jag var rädd för att Försäkringskassan, utan att träffa mig, inte skulle godkänna den medicinska bedömningen att jag inte är arbetsför. Men så tänkte jag att det säkert är överdrivet, för varför skulle de ifrågasätta en höggravids behov av vila? Varför skulle de bråka om en ersättning som ändå är lägre än min hyra? Men inom loppet av en timme hade jag fått serverat historier från två unga kvinnor i min närhet. Båda hade uppenbara sjukskrivningsorsaker och lägsta möjliga ersättningsnivå. Båda hade fått sin rätt ifrågasatt.

Så, det är säkert jättedumt att skriva här att jag för tillfället mår bra. Men jag tänker också att jag inte får vika mig för ett allt otryggare samhällsklimat. Jag kan inte låta min befogade rädsla stå i vägen för min rätt att uttrycka mig. Och den bästa försäkringen mot förtryckartendenser är transparens.

Kommentera

