Sjukskriven

Nu har jag blivit sjukskriven, och det känns både skönt och förjävligt. Skönt, eftersom jag behöver sjukskrivas, förjävligt eftersom jag inte vill behöva sjukskrivas. Jag vill kunna jobba och skaffa arbetslivserfarenhet. Jag vill betala skatt och hyra. Men, det är inte alltid det går. Nu har jag papper på att jag har multipla besvär på grund av graviditeten, och läkaren listade ett tiotal av dessa.

Visst, jag kan verkligen se att jag behöver ta det lugnt. Utan sjukskrivning hade idag varit en fruktansvärd dag. Det funkar helt enkelt inte att jobba när jag  inte är helt utvilad. Jag sov högst sporadiskt i natt, så det är en stor välsignelse att kunna gå och vila när jag vill. Det är också skönt att veta att jag kommer få någon som helst inkomst den här månaden. Mindre skönt är att den inkomsten knappast kommer överstiga den redan låga hyran. Så vitt jag förstår kommer jag få grundersättning, 180 kr/per dag före skatt. Jag har visserligen ett jobb, men som de flesta ungdomsjobb har jag självklart ingen garanterad arbetstid och därför ingen fast inkomst som Försäkringskassan kan använda som grund för att beräkna en högre peng.

Det står i mitt läkarintyg att jag känner väldig oro. Vila kan göra att den oron blir lättare att hantera, men ingen sjukskrivning i världen kan få den att försvinna. Oron beror nämligen inte bara på trötthet och hormonell obalans, utan om en högst osäker framtid. Det handlar om samhället. Ett samhälle där småbarnsföräldrar diskrimineras, där kvinnor diskrimineras, där unga diskrimineras. Ett samhälle där en lång utbildning och höga studieskulder inte på något sätt garanterar din försörjning. Ett samhälle där myndigheter som är instiftade för att hjälpa istället jagar och trakasserar sjuka människor.

Det senaste har jag inte bara läst om i tidningar, utan har sett i min egen närhet. Tidigare, på den tiden jag hade både ork och fritidsaktiviteter, gjorde jag mycket ideell lokalradio på kvällarna. I en av mina redaktioner ingick en person som var arbetslös och fick soc (försörjningsstöd heter det väl nu för tiden). När myndigheterna fick reda på att hen sände radio ideellt en gång i veckan hotade de att dra in hela understödet. De ansåg att ideell radio på kvällarna var att betrakta som förvärvsarbete (!!!???), alternativt att kvällssändningar gjorde att hen inte sökte arbete på heltid. Vad har jag för garantier på att Försäkringskassan bryr sig om en läkares ordination om att jag borde sjukskrivas? Inga. Utan att ha träffat mig kan de bestämma att jag inte alls är fullkomligt utmattad. De kanske pekar på att jag har en blogg som jag uppdaterar (fast inte tre gånger om dagen som tidigare, utan några gånger i veckan), och således inte alls är sjuk.

Det här behöver inte hända mig. Jag kanske får det där redigerarjobbet jag vill ha. Jag kanske får fast tjänst direkt. Jag kanske får ut min ersättning från Försäkringskassan utan problem. Men en viss oro för allt detta är fullkomligt rationell och kommer hänga med ett tag.

Kommentera

