Nästan hälften av alla som gör abort är redan mammor

Jag har tidigare skrivit om hur oerhört inspirerad jag blev på Grävseminariet att jobba med databasjournalistik och Excel (som inte är en databas om man ska vara noga). Så det är bara att sätta sig ner och börja gräva! Det finns massor med rolig statistik på myndigheternas hemsidor, och ännu mer att begära ut när man väl vet vad man vill ha. Men vad är det jag vill ta reda på egentligen?

För att inte tappa fokus är det bäst att börja med något som jag ändå kunde ha nytta av till boken, tänkte jag och gjorde några sökningar. Ganska snabbt fick jag fram det här intressanta sambandet:

En vanlig bild av en en som genomgår abort är att hon är ung, högstadie- eller gymnasietjej. Denna grupp står också för ungefär 17 procent av alla aborter, vilket  ju är en del. Men mer överraskande är att nästan hälften av alla som gör abort tidigare har genomgått förlossning. Ja, det är Socialstyrelsens term och kan väl i princip översättas med ”mammor”.

Ungefär en fjärdedel av de som genomför abort har ett eller två barn, alltså någon sorts ”medelsvensson-antal”. Lite drygt en tredjedel av de aborterande mödrarna har bara ett barn tidigare, medan sju procent har över fyra barn sedan innan.

Så hur kommer sig detta? Varför vill någon som har barn inte ha ett till barn? Att barn är extremt jobbiga har man ju hört ett antal gånger. Och att vara ensamstående (flerbarns-)mamma är att be om ekonomiska problem. Men det här är bara spekulation från min sida. Jag vill veta mer! Vad gömmer det sig för historier bakom statistiken? Just du kanske är en person som representeras av en av siffrorna i statistiken?

Jag vill, som ibland framgår av den här bloggen, skriva en reportagebok om oplanerad graviditet. Jag vill intervjua massor med olika människor som har en historia att berätta. Skriv till mig på oplaneradmamma[at]gmail.com.

Kommentera

