Var sitter alla kilona?

Drygt tio kilo. Min viktuppgång från ett halvår sedan till nu. 10 000 gram, eller 0,01 ton. Men om jag ska vara helt ärlig så förstår jag inte var alla dessa kilon sitter. Jag tycker inte jag har blivit särskilt mycket större alls, förutom på magen och höfterna då.

Det kan ha att göra med att jag är rätt stor från början. En uppgång från 80 till 90 kilo är ju procentuellt mindre än en från 45 till 55 kilo.

Vi är i vecka 29 och bebisen väger bara drygt ett kilo. Moderkakan och fostervattnet kanske lika mycket till. Även om min rygg klagar högljutt kan magen omöjligt väga så enormt mycket mer än så. Mats har lagt fram teorin att ryggen har fått större muskler. Det låter visserligen ganska rimligt: länge har jag fokuserat just på träning av ryggen, dels i förebyggande och botande syfte men också för att det inte finns så mycket annat att fokusera på.

Enligt barnmorskan är den extra vikten väl fördelad över kroppen. En eller flera liter extra blod, några liter annan vätska och lite extra amningsspäck.

Så vad är det vi har glömt? Enligt den här länken väger själva livmodern ungefär ett kilo när bebisen är klar! Och fettet på hela kroppen uppgår tydligen till typ fyra kilo i slutet.

Kommentera

