Lyckat på grävseminariet!

Helgen på grävseminariet var jättelyckad! Ingen slängde någon bomb på oss (vilket Medievärlden uppmärksammat), så Sverige och i viss mån grannländerna har fortfarande kvar sin journalistkår. Och inga icke hanterbara kriser i organisationen uppstod. Det fanns alltid folk som bemannade receptionen, vilket hade till följd att jag kunde gå på massor med föreläsningar.

Jag kunde gå på en knökfull grej med Ekot-journalisterna Daniel Öhman och Bo Göran Bodin som låg bakom grävet om en svensk-saudisk vapenfabrik.Det skedde ju så nyligen så de var inte nominerade till Guldspaden i år, men de är väl självskrivna för ungefär alla journalistiska pris för 2012 som existerar. Tyvärr var det inte jättemycket metodgenomgång, utan mest en dragning om vad som faktiskt hade hänt. Men ett bra tips de gav var att (med all hänsyn tagen till sina källor) lägga ut ett antal dokument på hemsidan. Det gav möjlighet för andra medier att hitta sina egna vinklar och inte springa i vägen för varandra.

Den näst mest inspirerande föreläsningen gick av stapeln på lördagseftermiddagen. Vid lunchtid kom en snubbe med stora mustascher och checkade in, och det visade sig vara Albrecht Ude, frilans från Berlin. Jag blev alldeles till mig över att få nytta av mina tyskakunskaper, men föreläsningen var ännu intressantare. Där fick vi bland annat veta hur enkelt det är för någon illvillig person att få kopior på exakt allt som scannas och kopieras i en redaktions kopiator, och att alla färgkopior har inkodat exakt var och när de är gjorda.

Efteråt pratade jag en lång stund med Albrecht Ude om den politiska utvecklingen i Sverige respektive Tyskland. Jag är väl insatt i tysk datapolitik eftersom jag skrev min kandidatuppsats i journalistik om det berlinska Piratpartiet som fick 9% i delstatsparlamentsvalet för ett halvår sedan. Tyska Piratpartiets utveckling är utan tvekan en av de intressantaste företeelserna i europeisk politik just nu.

Höjdpunkten bland föreläsningarna för mig var SVT Pejls Helena Bengtsson och hennes presentation om databasjournalistik. Mer peppande än så får man leta efter! SVT Pejl håller på med grundläggande research åt alla möjliga SVT-redaktioner, och gör helt enkelt just det som jag skulle vilja jobba med. Jag har länge velat lära mig lite coolare datorgrejer, men nu är jag åter igen motiverad. Nu återstår det bara att se om Mats, som trots allt är programmerare, kan lära mig grundläggande programmering, eller om den nivån som jag behöver är så busenkel att han inte ens vet hur man gör… Ofta händer det att jag som humanist och samhällsvetare och han som teknolog inte pratar samma språk.

Nu har jag i alla fall hittat mitt drömjobb för hösten. Idealt vore att få jobba 50% som redigerare/researcher.

Guldspadefesten på lördagen var enormt trevlig. Jag råkade faktiskt hamna bredvid en person som jobbar just med databasresearch för TV4, och hon fick det bara att låta ännu mer spännande! Jag hoppas kunna komma på studiebesök till henne i veckan🙂

Mest förvånande under helgen är att min kropp inte strök med på kuppen. Men några extremt mogna (=dötråkiga) beslut från min sida gjorde att jag hängde med. Dels skippade jag invigningsfilmen på fredagkvällen och gick till sängs vid 21 (jag upprepar: fredag kväll). Dels åkte jag hem från Guldspadefesten ganska tidigt. Det är tråkigt, men har betalat sig genom att jag faktiskt fortfarande står på benen.

Kommentera

