Grävseminarium!

Min kropp är mör. Min gångstil har åter regredierat till Frankenstein-stadiet, ryggen gör ondare igen, jag kan knappt sova. Och värre lär det bli. I morgon börjar nämligen årets upplaga av Föreningen Grävande Journalisters årliga Grävseminarium, och jag ska vara volontär. Vi har skämtat om att om någon skulle göra ett grävande reportage om arbetsförhållandena för de eldsjälsjournalister som har arrangerat årets grävkonferens, skulle det platsa i Uppdrag Granskning. Men, tur för mig har jag inte arrat, utan ska bara jobba arslet av mig under de intensiva seminariedagarna.

800 journalister från hela Norden samlas, det kommer bli trångt, intensivt och kvavt. Om någon släpper en bomb på Orkanen, Malmö Högskola, kommer halva journalistkåren stryka med, så vi får hoppas att något sådant inte händer…

Dagen har tillbringats med att vika 800 mappar, göra 800 namnskyltar, sortera 800 namnskyltar i bokstavsordning och sätta ihop 800 namnskyltar med mappar. När allt det var klart fick vi order om att byta ut schemana i alla dessa mappar. Då gjorde funktionärerna myteri, men efter lite näringsintag är det möjligt att det trots allt har blev gjort.Själv vet jag inte vad som hände, jag fick migrän av att sortera alla namnskyltar som började på S. Fruktansvärd bokstav! Jag åkte hem och försökte vila upp mig med lite sömn och träning. De krafterna som jag sparat nu lär behövas resterande tre dagar. Som funktionär på en stor konferens måste man vara förberedd på kaos.

Så varför gör jag detta? Jag betalar inte bara med min stackars rygg, utan även med bortfallen arbetsinkomst. Men svaret är enkelt: för att jag vill. Och saker man vill göra är så mycket lättare att betala med lite kortsiktig hälsa. Det värsta som kan hända är trots allt att jag blir så trött att jag missar lördagens fest och Guldspadeutdelning. Jag får vila upp mig efter helgen under veckan efter helt enkelt🙂

Tyvärr finns  det också en mer beräknande anledning. Sannolikheten att få kvalificerat jobb, trots examen, är väldigt liten. Den höjs enormt av att få ett större nätverk. Jag hatarhatarhatar allt som har med beräknande att göra! Jag vill göra det här för att det är kul. Men, självklart är det också för att jag vill få kontakter som senare ger jobb. Det är ett gissel, detta med att göra sig själv till ett varumärke och att göra saker som ”ser bra ut på CV:t”. Men det är så vårt samhälle ser ut idag, så vad kan jag göra åt det?

Det vore till exempel fantastiskt om jag lyckades få en halvtids redigerartjänst i Skåne till hösten. Det skulle inte bara göra att de ekonomiska problemen i princip försvann. Det skulle också förebygga den vantrivsel som ofta infinner sig hos småbarnsföräldrar som inte har möjlighet att träffa vuxna människor. Av och till är det skönt att bli uppskattad för sin hjärna, inte bara sina egenskaper som någons privata mjölkkossa.

Framför allt får bebisen möjlighet att verkligen knyta an till sin far från första början. Av någon anledning verkar det inte vara så vanligt att båda föräldrarna halvtidsföräldralediga med spädbarn, men jag tycker det verkar perfekt. Det bästa av två världar.

2 thoughts on “Grävseminarium!

  1. åka skriver:

    Det låter väldigt mycket som att jobba med en science fiction-kongress! (Fast större än alla svenska såna, förstås.)

    • EmmaLi skriver:

      Det är väl som konferenser, årsmöten och branschträffar i allmänhet! Så du förstår varför man gärna vill vara där🙂

Kommentera

