Bebis(-tillbehörs-)paket

Som framgått många gånger i den här bloggen har vi inte mycket pengar. Inte Burkina Faso-lite pengar, utan Sverige-lite pengar. En fördel med vår situation är dock att det är väldigt många som är intresserade av att göra mig och Mats till kunder hos dem. Småbarnsföräldrar omsätter tydligen väldigt mycket pengar, och olika butiker, tidningar och klubbar vill ha del av kakan. Det finns ett antal olika gåvoboxar med bebistillbehör som man kan få ut, gratis.

Det verkar pågå någon sorts krig mellan Libero och Pampers. Det är ungefär som när man var i 11-årsåldern och regelbundet fick direktreklam från OB, Always och Libresse. Om just detta företag kan få mig som kund har de tryggat en inkomst för typ 40 år framåt – trodde de. Men tji fick de, menskopp är hundra gånger bekvämare och miljövänligare (finins här, här och här, och rekommenderas varmt av mig).

Bebispaketen är för det mesta helt gratis och uppgår till ett egenuppskattat värde på 500 kronor. Det enda de vill ha i utbyte är din själ, dvs att du registrerar dina uppgifter hos respektive företag.

Så vad finns det för boxar?

Hittills har jag tagit ut två. Det första heter Baby to be och är sponsrat av bl.a Libero och tidningen Föräldrar och barn. Man får ut den hos Apoteksgruppen, och det har varit lite av ett problem. Man ska plocka ut den själv, men närmaste Apoteksgruppen-apotek ligger i…. Bjärred. Näst närmsta ligger i Kirseberg. Hurra. Dock visade det sig att de också finns nära mina föräldrar, så min mamma fick plocka ut den åt mig, utan problem.Grejerna i boxen verkar väldigt användbara, och så får man två tidningar, vilket alltid är kul.

Babyboxen är sponsrad av bland annat Pampers och Vi Föräldrar, och tas ut på olika bebis(-tillbehörs-)butiker. En bra sak med denna box är att den innehåller en blöjhink. Någonting så osexigt som en (får man anta) lukttät hink för blöjor skulle jag aldrig tänkt på att köpa själv, i alla fall inte  så långt i förväg. Plus för det. Minus får babyboxen för paketeringen. De verkar utgå från att alla blivande föräldrar har bil, för grejerna är paketerade på ett sätt som är omöjligt att ta på cykel. Framför allt är det helt onödigt. Om man tar bort de stora paketen blir det inte mycket kvar.

Paketet innehåller också bland annat ett Comviq kontantkort (om någon inte skulle ha mobil redan???), hela fyra blöjor och några prenumerationserbjudanden. Bland annat kan man få prenumerera på pedagogiska böcker till sitt barn. från Goboken. Det verkar ju ganska rimligt på något sätt, även om vi i  vårt ekonomiska läge nog hellre förlitar oss på gåvor från exalterade vänner. Men ett billigt välkomsterbjudande kan väl inte sitta fel? Nja. Många av deras grejer är säkert bra. Men på svarstalongen måste man ange könet på sin unge.

Dels vet jag inte könet på bebisen, eftersom jag inte vill tvinga på min bebis könsnormer innan hen ens är född. Dels tycker jag att pedagogiska böcker är pedagogiska oavsett kön. Om Goboken inte hade frågat efter kön, eller i alla fall gett alternativet att man vill ha könsneutrala böcker, så visst. Men nu, nej tack.

Kommentera

