Varför vill bokklubben veta mitt barns kön?

Öppet brev till bokklubben goboken@goboken.se

Hej Goboken!

I juni kommer jag få mitt första barn, och som alla föräldrar vill jag skapa de bästa förutsättningarna för min avkomma. Jag har fått erbjudande från er om att få böcker hemskickade, och ni skriver att dessa böcker är bra för mitt barns utveckling. Det låter ju bra. Ert välkomsterbjudande kostar bara 59 kronor i porto, och allt jag behöver göra är att fylla i mitt namn, adress, barnets födelsedatum och kön.

Men jag vet inte vad för kön mitt barn har. Jag har inte tagit reda på det, eftersom att jag inte vill skapa mig några förutfattade meningar. Jag är en av dem som anser att både fotboll och balett är utvecklande fritidsaktiviteter. Att både drakar och elaka styvmödrar är bra sagofigurer. Och jag tror att en pedagogisk bok är lika pedagogisk oavsett om min unge är en kille eller tjej.

Varför vill ni veta vad för kön mitt barn har? I den här åldern är det ju främst ett barn, inte en pojke eller flicka. Med blöja på är det omöjligt att se skillnad.

Är det så att era pedagogiska böcker har olika sorters pedagogik för pojkar och för flickor? På 1700-talet fanns en filosof som hette Rousseau. Han förespråkade fri uppfostran för pojkar och en extremt inlåst tillvaro för flickor. Är det hans pedagogik ni följer?

Troligtvis inte. Jag kan tänka mig att ni har helt andra skäl till att vilja veta könet. Är det kanske så att ni vill skicka ljuva prinsessböcker till min dotter och tuffa bilböcker till min son? Tänker ni er att min tvåmånaders bebis rent genetiskt tycker om ljusa, ljuva, respektive militäriska och mörka färger?

Det tror nämligen inte jag. Jag tror att även om det finns genetiska skillnader mellan flickor och pojkar, finns det också genetiska skillnader mellan olika individer, för att inte tala om mellan ”raser”. Jag tror att den miljö vi växer upp i, den uppfostran vi får, är de absolut viktigaste pusselbitarna för att forma de vi är. Och då är det helt fel att stänga ute pojkar från den fantasieggande rosa prinsessvärlden. Det är inte utvecklande, utan inskränkande, att förvägra flickor kontakt med bilar och flygödlor.

Jag tror säkert att många föräldrar gärna vill ha könsspecifika böcker. Om det kan jag tycka vad jag vill. Men det är knappast bara jag som skulle vara intresserad av att gå med i er bokklubb om det bara funnes ett annat alternativ. Går inte det att fixa? Bara lägga till en extra box bredvid ”pojke” och ”flicka”, där det står ”vill ha könsneutrala erbjudanden”. Vad säger ni?

2 thoughts on “Varför vill bokklubben veta mitt barns kön?

  1. åka skriver:

    Det märks ibland himla tydligt att många anser att ett barns viktigaste egenskap är könet. Inte temperamentet, liksom, utan könet. _Allt_ ska vara könsuppdelat. Det är nog viktigt att diskutera det här ofta, för visst är det ett problem att aldrig få vara en individ utan alltid i första hand en representant för en (stereotypiserad) grupp.

  2. […] Goboken svarade snabbt på mitt förra inlägg. […]

Kommentera

