Slit hälsan med hälsan!

Det är sällan man värderar en frisk kropp så högt som när man inte har det. När kroppen är sund och orkar med allt den vill företa sig tar vi det för givet. Det är främst när jag är på tillfriskningsvägen som jag verkligen blir tacksam över min egen hälsa.

I onsdags var jag hos sjukgymnasten. Hon konstaterade att jag hade foglossning samt väldigt ont i ryggen. Tyvärr kunde hon inte undersöka min rygg ordentligt eftersom jag inte kan ligga på mage, men det var rätt lätt att konstatera att jag är extremt spänd i ryggen. Inte direkt någon högoddsare. Jag har alltid haft problem med min hållning och spänningar i ryggen. Om jag inte kan träna ordentligt ackumuleras spänningarna.

Hon gav mig tipset att justera min hållning någon grad framåt. Dessutom skulle jag skaffa ett foglossningsbälte för 300 spänn. Besöket gick tyvärr inte som mödravård (=gratis), vilket iofs är ganska konstigt med tanke på att i princip alla gravida får skelett-, muskel- och hållningsrelaterade problem.

Resultatet av foglossningsbältet är hur som helst att jag kan gå eller cykla ungefär dubbelt så långt innan jag får ont. Därmed kan jag (nästan) ta mig till stan och tillbaka, och fortfarande må bra. Jag kan laga mat (men orkar inte duka eller diska) och återhämtar mig på bara någon timme. Ryggjusteringen ger också resultat. Jag klarar ett helt träningspass (men inte transporten hem igen) och kan böja mig och plocka upp saker jag tappar. Spänningarna återskapas i något långsammare takt.

I morgon ska jag på thaimassage och har höga förväntningar! Förhoppningsvis kommer det döda de värsta spänningarna. Och även om jag misstänker att massösen är väldigt lågavlönad kostar en session något mer än vad jag får ut netto av sex timmars arbete. It’d better be good…

Kommentera

